پرینتر سه بعدی در انقلاب صنعتی چهارم

پرینتر سه بعدی در انقلاب صنعتی چهارم

پرینتر سه بعدی در انقلاب صنعتی چهارم

پرینتر سه بعدی در انقلاب صنعتی چهارم از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است. در انقلاب بزرگ صنعتی چهارم میان فناوری‌های سایبری و فیزیکی پیوند محکمی برقرار شد. بطوری کلی پرینترهای سه بعدی با یک فناوری جذاب لایه‌های دوبعدی را طبق الگوی داده‌شده بر لایه‌های قبلی ایجاد می‌کند تا یک محصول سه بعدی را به مشتریان ارائه دهد.

تبدیل سریع و مستقیم طرح کامپیوتری به یک محصول هدف از مهم‌ترین نمونه‌های آشکار انقلاب صنعتی یعنی ارتباط ماشین به انسان و ماشین به ماشین می‌باشد. در انقلاب صنعتی چهارم فناوری‌هایی قدرتمند پدیدار شد که همچنان از این فناوری ها استغاده می‌کنند یکی از این فناوری ها پرینتر سه بعدی است. شرکت سوبا به عنوان فعال‌ترین مجموعه در حوزه پرینتر سه بعدی مقاله ای درمورد پرینتر سه بعدی در انقلاب صنعتی چهارم برای شما عزیزان آماده کرده است.

تاریخچه پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی در انقلاب صنعتی چهارم
پرینتر سه بعدی در انقلاب صنعتی چهارم

پرینتر سه بعدی همانند دیگر فناوری‌های پدید آمده در انقلاب صنعتی چهارم دارای یک تاریخچه‌ای است. بطور کلی روشهای کاهشی اکثرا در وهله اول میان پیشینه تولید قرار میگیرند. روشهای کاهشی همان ماشینکاری، سوهان کاری، تراشکاری و فرزکاری اشکال دقیق است. سپس تولید افزایشی با نمونه سازی سریع روی کار آمد. نمونه سازی سریع با هدف کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان پدیدار شد.

با پیشرفت علم در صنعت تولید، روشهای افزایشی در حوزه تولید به بهترین درجه از خودش رسید. نوین‌ترین فناوری‌های پرینت سه بعدی در اواخر دهه 1980 پدیدار شدند و نمونه سازی سریع را با RP می‌شناختند و به ترتیب در سال 1983و1987 ماشین SLA و SLS چارلز و دکارت ثبت کردند. در تمام روزهای دهه 1990 تا 2000 شاهد پیشرفت و ادامه ی پر قدرت فناوری پرینتر سه بعدی هستیم.

پرینت سه بعدی

بطور کلی فرآیند پرینت سه بعدی ساخت یک وسیله، بصورت سه بعدی با استفاده از فایل دیجیتال است. پرینترهای سه بعدی طبق متریال مورداستفاده و نوع سیستمی که دارند به انواع مختلفی چون فناوری ذوب لیزر، ذوب فلز، پاشش سرد فلز و رسوب مستقیم انرژی دسته بندی می‌شوند. فلامینت که از طریق نازل های موجود در پرینتر سه بعدی فرآیند چاپ را انجام می‌دهد از جنس ترموپلاستیک‌ها است.

مزایا پرینتر سه بعدی

شاید بگویید تکنولوژی پرینتر سه بعدی بصورت انبوه جایگزین تولید سنتی و استاندارد نخواهدبود اما جالب است بدانید فناوری قدرتمند پرینتر سه بعدی با دارا بودن مزایا و کاربردهایی که دارد به راحتی جایگزنی برای روش سنتی است. شیوه سنتی پرینت سه بعدی به دلیل عدم انعطاف پذیری نمی‌تواند در تولید محصولات حرف اول را بزند، زیرا در پرینتر سه بعدی می‌توانید محصولات مورد نظر را با رنگ، طرح و اندازه دلخواه تولید کنید.

از دیگر مزایای پرینتر سه بعدی در زمینه حمل و نقل است. زیرا زمانی که با پرینتر سه بعدی قطعه‌ای را به محصول نهایی تبدیل می‌کنید چه در حین تولید و چه بعد از تولید نیاز به حمل و نقل مواد اولیه و مواد افزودنی از انبار به دستگاه پرینتر سه بعدی نیست.

کاربرد پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی در انقلاب صنعتی چهارم

1- هنر و معماری: یکی از جذاب‌ترین کاربردهای پرینتر سه بعدی در هنر و معماری است. بعنوان مثال ظروف سفالی، اکسسوری خلاقانه و طراحی خانه

2- تحقیقات و آموزش: از پرینتر سه بعدی برای تولید مدل‌های آموزشی استفاده می‌کنند تا دانش‌آموزان درک راحت‌تری از مسائل داشته‌باشند.

3-طلا و جواهرسازی: طلا و جواهرسازی از صنعت‌هایی است که مشتریان خاص خودش را دارد. پرینتر سه بعدی این امکان را به طراحان می‌دهند تا بتوانند طرح ها در اندازه و حجم دلخواه را ابداع کنند و به تولید برسانند.

4-خودروسازی: شرکت‌های خودروسازی قطعات یدکی،لوازم جانبی و وسایل نقلیه را مدتهاست توسط پرینتر سه بعدی پرینت می‌کنند و به دست مشتریان می‌رسانند.

5-هوافضصا: از دیگر کاربردهای جذاب پرینتر سه بعدی این فناوری نوین در انقلاب صنعتی چهارم، نقش مثبت آن در هوافضا است. شرکت بوئینک یک نمونه بارز در بکارگیری پرینتر سه بعدی در هوافضا است که برای تولید قطعات موردنیازش از پرینتر سه بعدی استفاده کرده‌است.

6-پزشکی: ابزار پزشکی، عینک‌های هوشمند پزشکی، ابزارآلات دندانپزشکی و … همگی توسط پرینتر سه بعدی پرینت می‌شوند.

7- صنعت مد و لباس: به علت انعطاف پذیری بالای پرینتر سه بعدی در پرینت قطعات و تولید محصولات با طرح و اندازه‌های گوناگون طراحان مد و لباس آزادانه طرح می‌دهند و به تولید می‌رسانند.

8- حمل و نقل هوایی: از پرینتر سه بعدی در حمل و نقل هوایی بصورت گسترده‌ای استفاده می‌شود بعنوان مثال قطعه‌ای در موتور هواپیما توسط پرینتر سه بعدی تولید می‌شود

سخن پایانی

در دنیای بدون مرز فناوری، تا کنون شگفتی‌های جدیدی بشر را هیجان‌زده کرده‌است. بشر در میان راه پر بار انقلاب صنعتی چهارم قرار گرفته است. پرینتر سه بعدی در انقلاب صنعتی چهارم پنجره‌ای جدید به روی خلاقان و طراحان این حوزه باز کرد تا با بکارگیری امکانات پرینترهای سه بعدی بتوانند به یک ابر قدرت در حوزه پرینت سه بعدی قرار گیرند و از رقبای موجود خود جلو گیرند.

اگر علاقه به خرید دستگاه‌های پرینتر سه بعدی را دارید می‌توانید با مشاوران خبره مجموعه سوبا مشورت بگیرید تا درکنار ارائه خدمات به شما دستگاه‌هایی با کیفیت بالا به شما علاقه‌مندان قراردهد. آینده به زودی روشن خواهد شد،تنها نیاز است شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در حوزه پرینتر سه بعدی تلاش کنند و در این راه پر بار قدم بردارند.

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.