آموزش سیمپلیفای : قسمت اول

آموزش سیمپلیفای : قسمت اول

مقدمه ای بر آموزش سیمپلیفای

همانطور که در مقالات دیگر از جمله مقاله معرفی پرینترهای سه بعدی توضیح داده شد، برای استفاده از پرینتر سه بعدی لازم است فایل سه بعدی مورد نظرتان را به یک کد دستوری مناسب تبدیل کنید تا چاپگر سه بعدی مطابق آن کُد، فرایند ساخت را اجرا کند. این کُدهای دستوری اصطلاحا “جیکُد” یا “GCode” نامیده می شوند. برای توسعه اطلاعاتتان در این زمینه در مقاله آموزش سیمپلیفای همراه ما باشید.

جیکدها صرفا مخصوص پرینترهای سه بعدی نیستند. دستگاه های CNC همگی بر اساس جیکد عمل می کنند و فرایند ساخت را بر اساس کدهای دستوری انجام می دهند. از جمله دستگاه های فرز CNC، تراش CNC، وایرکات و… .

شاید پیش از این خیلی از ما تصور میکردیم فرایند ساخت صرفا با داشتن یک فایل سه بعدی یا فراتر از آن با داشتن یک عکس از قطعه صورت می پذیرد. اما در حال حاضر این خنده دار است. چرا که پیشرفته ترین ماشین های دنیا هم آنقدر هوشمند نیستند که همه چیز را متوجه شوند.

مثلا دستگاه از کجا باید بداند که قطعه شما از چه جنسی باید ساخته شود؟ سرعت حرکتش چقدر باید باشد و کیفیت ساخت هر بخش ازقطعه چقدر اهمیت دارد تا سرعت خود را تنظیم کند؟ دمای تزریق آن یا سرعت فن خنک کننده تزریق آن چقدر باشد تا قطعه با کیفیت مناسب ساخته شود؟ و ده ها تنظیم دیگر.

در گذشته بسیاری از تنظیمات مرتبط با جیکد با استفاده از کدنویسی دستی صورت می پذیرفت. این روش کار را برای شکل های پیچیده دشوار می کرد اما در شکل های ساده تر، بسیار راهگشا بود.

به مرور و با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر، نرم افزارهای واسطی برای این کار توسعه یافتند. این نرم افزارها با دریافت فایل سه بعدی و اعمال تنظیمات در آنها جیکد مناسب را تولید میکنند. برای پرینترهای سه بعدی نرم افزارهایی مانند simplify3d ، Cura و Repetier از معروفترین و کاربردی ترین موارد هستند.

آموزش Simplify3d

در این بین نرم افزار simplify3d به عنوان یکی از محبوب ترین ها، بیشترین کاربرد را در بین اپراتورهای پرینتر سه بعدی به خود اختصاص داده است. به همنی منظور در ادامه مقاله آموزش سیمپلیفای به معرفی محیط این نرم افزار خواهیم پرداخت.

محیط نرم افزار simplify3d

با ورود به نرم افزار سیمپلیفای، با محیطی مشابه شکل زیر رو به رو خواهید شد.

آموزش سیمپلیفای
آموزش سیمپلیفای

همانطور که در تصویر مشخص است، میز کار دستگاه به صورت شطرنجی نشان داده شده است. قطعاتی که قصد پرینت سه بعدی آنها را داریم باید بر روی میز کار چیده شوند. بنابراین باید حواسمان باشد که ابعاد قطعه از میز بزرگتر نباشد و یا بخش از قطعه از میز بیرون نزده باشد. در این صورت عملیات پرینت سه بعدی دچار اختلال خواهد شد.

اما آیا می‌توان ابعاد میز کار در نرم‌افزار را متناسب با دستگاه تنظیم نمود؟ در ادامه مقاله آموزش سیمپلیفای همراه ما باشید.

ابعاد میز کار چقدر است؟

معمولا ابعاد پیش فرض میز کار دستگاه در نرم افزار 20 * 20 سانتی متر است. اگر ابعاد میز کار دستگاه شما متفاوت از این مقدار است باید از نوار ابزار اصلی نرم افزار وارد بخش Tools شوید و سپس بر روی گزینه option کلیک کنید.

با باز شدن پنجره option، بر روی قسمت Machine کلیک کنید. حال در این بخش می توانید ابعاد ساخت شامل x، y و z را تعیین کنید. توجه کنید بهتر است به جهت احتیاط ابعاد را کمی کمتر از مقدار واقعی وارد کنید تا از بروز اشتباهات بعدی در چینش قطعات روی میز جلوگیری شود.

آموزش سیمپلیفای
آموزش سیمپلیفای

نحوه ورود قطعه به نرم افزار سیمپلیفای

برای این کار می توانید به ۲ روش عمل کنید:

۱- روش Drag & Drop: فایل سه بعدی قطعه را به داخل محیط نرم افزار بکشید و رها کنید.

۲- از سمت چپ نرم افزار بر روی Import کلیک کنید و فایل قطعه مورد نظر را انتخاب کنید تا وارد نرم افزار شود.

پسوند فایل سه بعدی ورودی به نرم افزار سیمپلیفای

همانطور که ذکر شد، آماده سازی قطعات برای پرینت سه بعدی با استفاده از نرم افزار سیمپلیفای نیازمند فایل سه بعدی مناسب است. برای این کار لازم است فایل سه بعدی مورد نظر را صرفا با یکی از پسوندهای stl، obj و یا 3mf وارد نرم افزار کنید.

پسوندهای مجاز برای سیمپلیفای
آموزش سیمپلیفای

اما فایل سه بعدی برای آنکه بتواند پرینت شود باید ویژگی‌های مناسبی را داشته باشد که در ادامه مقاله آموزش سیمپلیفای به آن خواهیم پرداخت.

فایل سه بعدی باید چه ویژگی داشته باشد تا بتوان آن را پرینت سه بعدی نمود؟

توجه کنید که فایل سه بعدی برای پرینت سه بعدی نباید به صورت پوسته (shell) یا surface طراحی شود. به عبارت دیگر فایل های سه بعدی الزما باید با مِش حجمی طراحی سه بعدی شوند نه مِش سطحی.

برای روشن تر شدن موضوع، چنانچه قصد طراحی سه بعدی یک ساختمان یا بنای مسکونی را دارید و قصد دارید بنای مورد نظر را با پرینتر سه بعدی بسازید، نباید دیواره ها را به شکل یک صفحه در نظر بگیریم. در واقعیت دیوارها دارای ضخامت و حجم هستند و بنابراین شما نیز باید دیوارهایی با ضخامت مشخص طراحی کنید.

اگر در طراحی دیواره ها، سطوح را بدون حجم و بدون مِش حجمی در نظر بگیرید، در واقع این پیام را به نرم افزار سیمپلیفای می دهید که ضخامت صفر است و بنابراین نباید انتظار داشته باشید که آن دیواره برای پرینتر سه بعدی مشخص باشد و دستگاه آن را چاپ کند.

تغییر ابعاد قطعه در نرم افزار سیمپلیفای

برای تغییر ابعاد قطعه یا همان scale نمودن قطعات می توانید دو بار بر روی قطعه کلیک کنید. بدین ترتیب پنجره ای در سمت راست نرم افزار باز شده و در وسط پنجره، ابعاد قطعه مشخص است. با تغییر ابعاد قطعه در هر یک از جهت های x، y و z، بُعدهای دیگر متناسب با آن تغییر می کنند و بنابراین قطعه به شکل یکنواخت اسکیل می شود.

تغییر ابعاد قطعه در نرم افزار سیمپلیفای
آموزش سیمپلیفای

اگر تصمیم دارید، ابعاد قطعه را صرفا در جهتی خاص تغییر دهید، گزینه Uniform scaling را غیر فعال کنید.

چرخاندن قطعه در نرم افزار سیمپلیفای

با توجه به فضای سه بعدی نرم افزار سیمپلیفای، امکان دوران دادن قطعات ورودی به محیط نرم افزار در این محیط سه بعدی وجود دارد. شاید برای شما این سوال مظرح شود که چرا باید یک قطعه را در نرم افزار دوران دهیم و جهت آن را تغییر دهیم. برای پاسخ به این سوال باید این نکته را در نظر داشته باشید که در پرینت سه بعدی، جهت حرکت نازل بر استحکام قطعه اثرگذار است.

به عبارت دیگر اگر قصد ساخت یک استوانه به روش پرینت سه بعدی را دارید، باید بدانید که اگر این استوانه را در جهت عمودی پرینت سه بعدی کنید، استحکام آن متفاوت از حالتیست که در جهت افقی پرینت سه بعدی شود. بنابراین در نرم افزار سیمپلیفای مشابه بسیاری از نرم افزارهای دیگر امکان دوران دادن قطعه برای کاربر لحاظ شده است.

تغییر جهت قطعات در سیمپلیفای تری دی
آموزش سیمپلیفای

این ویژگی در نرم افزار سیمپلیفای این امکان را برای کاربر فراهم می آورد که جهتگیری لایه ها را به شکل مورد نیاز خود تنظیم کند و استحکام قطعات را در جهات خاص تقویت کند.

آموزش سیمپلیفای نیازمند آشنایی با اصطلاحات چاپ سه بعدی و جزئیات بیشتری از پرینترهای سه بعدی است. در مقالات آموزش سیمپلیفای همراه ما باشید تا به تسلط کاملی از این نرم افزار دست یابید.

آخرین اخبار

3 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.