مقدمه

فناوری پرینت سه بعدی به عنوان یک فناوری مقرون بصرفه در تولید قطعات نمونه اولیه پرکاربرد است. این فناوری امکان تولید قطعات مختلف با هندسه‏ های ساده و پیچیده را بدون نیاز به استفاده از قالب فراهم می آورد. بنابراین با توجه به عدم نیاز به ساخت قالب، این فناوری در تولید محصولات کم تیراژ بسیار مقرون بصرفه و کارآمد است.

این فناوری در واقع بر مبنای ساخت قطعات به صورت لایه لایه عمل می کند. بدین ترتیب برای استفاده از خدمات پرینت سه بعدی سوبا ابتدا لازم است قطعه مربوطه در یکی از نرم افزارهای طراحی سه بعدی طراحی شود. سپس با ارسال قطعه مربوطه در پایین همین صفحه، متخصصان سوبا نسبت به برآورد هزینه ساخت اقدام نموده و پس از تایید شما در سریعترین زمان ممکن پرینت سه بعدی آن را انجام می دهند. 

جهت آشنایی بیشتر شما با خدمات پرینت سه بعدی و کسب اطلاعات لازم جهت انتخاب صحیح نوع پرینت، جنس و کیفیت چاپ، توجه شما را موارد ذیل جلب می کنیم:

۱) طراحی سه بعدی

همانطور که گفته شد برای پرینت سه بعدی یک قطعه، لازم است ابتدا طراحی سه بعدی به کمک کامپیوتر (CAD) صورت پذیرد. این قسمت صرفا مربوط به روش پرینت سه بعدی نیست، بلکه در روش های تولید دیگر مانند فرزکاری CNC و تراش CNC نیز به این مرحله نیاز است.

طراحی سه بعدی می تواند با استفاده از نرم افزارهای مختلفی انجام شود. نرم افزارهای Solidworks، Catia، 3dMax، ZBrush و… از جمله نرم افزارهای مناسب جهت طراحی سه بعدی قطعات و اشکال هندسی هستند. پس از طراحی، ضروریست فایل خود را با یکی از پسوندهای Obj، 3mf، Stl ذخیره و فایل مربوطه را در پایین همین صفحه برای ما ارسال کنید.

طراحی سه بعدی

اگر تسلطی به طراحی ندارید می‌توانید از خدمات طراحی سه بعدی سوبا اقدام کنید. با ارسال تصاویر یا نقشه‌ای مورد نظر خود در قسمت خدمات طراحی سه بعدی سوبا، طراحان ما نسبت به طراحی متناسب با نظر شما اقدام خواهند نمود.

همچنین در صورتی که علاقه به پرینت سه بعدی طرح های از پیش آماده را دارید، می توانید طرح مورد نظر خود را از قسمت بانک مدل در سایت سوبا و یا از سایت های معتبر دیگر مانند Cults, Thingiverse, CGTrader, MyMiniFactory, Pinshape  و…. دانلود نموده و برای ما ارسال نمایید.

۲) اسلایسینگ (تبدیل طرح سه بعدی به جیکد)

پرینتر سه بعدی بر مبنای ساخت قطعات به صورت لایه لایه عمل می کند. در واقع لازم است طرح سه بعدی در یک نرم افزار به لایه های مختلف تقسیم شود. سپس دستگاه پس از ساخت هر لایه، لایه بعد را بر روی لایه قبلی ایجاد می کند و در نهایت پس از چاپ تمامی لایه ها، قطعه سه بعدی حاصل می شود. 

این مرحله از کار توسط متخصصان سوبا صورت گرفته وبنابراین اگر آشنایی تخصص با این مرحله از ساخت ندارید، جای نگرانی وجود ندارد. تنها نکته قابل توجه که در این قسمت لازم است بدانید، اثر ضخامت لایه ها بر کیفیت سطح و مدت زمان تولید قطعات است.

هر چقدر لایه ها کوچکتر انتخاب شوند، کیفیت سطح قطعه تولید شده بالاتر و اما زمان تولید آن طولانی تر خواهد بود و بلعکس،  انتخاب ضخامت بیشتر برای لایه ها منجربه کاهش زمان تولید و همچنین کاهش کیفیت سطح قطعات می شود. بنابراین اگر قصد ساخت ماکت های بزرگ را دارید، ضخامت لایه های بیشتر و اگر قصد ساخت قطعات دقیق را دارید، ضخامت لایه های کمتر را انتخاب کنید. در خدمات پرینت سه بعدی سوبا، ضخامت لایه های 180 میکرونی به عنوان یک ضخامت مناسب جهت تولید قطعات عمومی قابل انتخاب است.

۳) روش چاپ سه بعدی

روش های مختلفی برای پرینت سه بعدی قطعات در دنیا توسعه یافته است. از میان این روش ها، فناوری های FDM و SLA به عنوان دو فناوری تجاری محبوب مورد توجه سازندگان قرار دارند. سایر روش های چاپ مانند SLS، SLM و… عموما در صنایع هایتک و در کاربردهای خاص مورد توجه قرار داشته و به دلیل مواد اولیه گران قیمت و تکنولوژی نامرسوم، معمولا در کاربرد عمومی صرفه اقتصادی ندارند.

شرکت سوبا نیز به عنوان تولید کننده پرینترهای سه بعدی و ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی، خدمات پرینت FDM و همچنین SLA (از نوع فناوری LCD) را به مشتریان عزیز ارائه می دهد.

۱-۳) خدمات پرینت سه بعدی FDM

خدمات پرینت سه بعدی FDM معمولا نسبت به خدمات پرینت سه بعدی رزینی رایج تر است. این روش از چاپ سه بعدی بر مبنای ذوب فیلامنت های پلیمری (ماده اولیه مصرفی دستگاه) و ترسیم آن بر روی صفحه چاپ عمل می کند. در واقع فیلامنت در هات اِند دستگاه ذوب شده و از نازل دستگاه بر روی صفحه چاپ تزریق می شود.

نازل مطابق با مقطع قطعه روی صفحه حرکت نموده و مقطع قطعه را به طور کامل ترسیم میکند. پس از تکمیل هر مقطع، نازل به اندازه ضخامت تعیین شده در اسلایسینگ، از لایه قبل فاصله گرفته و لایه بعدی را روی لایه قبلی تزریق می کند. این کار تا آخرین لایه ادامه یافته و قطعه پلیمری بصورت لایه های به هم چسبیده ساخته می شود. از جمله مزایای این روش می توان به هزینه مقرون به صرفه، کیفیت سطح مناسب در چاپ و استحکام مناسب قطعات تولیدی اشاره نمود.

خدمات پرینت سه بعدی

همچنین جنس قطعات تولیدی در این روش را عمدتا پلاستیک PLA و یا پلاستیک ABS انتخاب می کنند. پلاستکی PLA معمولا در چاپ قطعات دارای ظرافت بالاتر، کیفیت سطح بهتر و پرینت راحت تر است و عدم مقاومت به تغییر شکل در دماهای بالاتر از 70 درجه سانتی‏گراد از جمله نقاط ضعف آن است. همچنین پلاستیک ABS دارای مقاومت بالاتری نسبت به دما بوده و اما شرایط پرینت دشوارتری دارد.

۲-۳) خدمات پرینت سه بعدی رزینی

بر خلاف پرینت سه بعدی FDM، خدمات پرینت سه بعدی رزینی بر مبنای ذوب و تزریق فیلامنت عمل نمی کند. ماده مصرفی در این روش رزین های حساس به UV هستند. در واقع رزین مخصوص پرینتر درون تانک دستگاه ریخته شده و در محیط تاریک درون دستگاه قرار می گیرد (نور باعث خشک شدن رزین می شود).

پرینت سه بعدی رزینی

در زیر تانک یک LCD با تراکم پیکسلی بالا قرار دارد و وظیفه تاباندن نور UV را بر عهده دارد. در این روش نور UV ساطع شده از LCD سبب خشک شدن هر لایه از رزین و ساخت قطعات بصورت لایه لایه میشود. کیفیت سطح بسیار بالا و دقت بالای چاپ از جمله مزایای این روش و هزینه بالاتر از چاپ سه بعدی FDM از جمله نقاط ضعف این روش است.