دانلود برنامه پرینتر سه بعدی

برنامه پرینتر سه بعدی یا به عبارت صحیح‌تر سیستم‌افزار پرینتر سه بعدی شامل یک کد کامپیوتریست که بر روی پردازنده پرینترهای سه بعدی آپلود می‌شود. این برنامه شامل کدهای نوشته شده برای ایجاد و مدیریت رابط کاربری، تنظیمات کنترلی، محاسباتی و… است.

دانلود فریمور مارلین

دانلود Marline Frame ware

فریمور مارلین

فریمور مارلین (Frim ware Marline) یک سیستم افزار open source است و این امکان را به شما می‌دهد كه پرينتر سه بعدي دلخواه خود را حتي در خانه بسازيد و برنامه ريزي كنيد. در واقع برای ساخت یک پرینتر سه بعدی معمولی لازم نیست کدنویسی پیچیده‌ای انجام دهید؛ هر چند برنامه پرینترهای سه بعدی بسیار پیچیده و شلوغ است. فریموِر مارلین در واقع همان برنامه پرینتر سه بعدی است که به شکل رایگان در اختیار شما قرار گرفته است.

دانلود برنامه پرینتر سه بعدی

این برنامه به عنوان یک واسط، دستورات جیکُد را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. به عبارتی دستورات جیکد شامل حرکت محورهای دستگاه، دمای نازل و میز کار، سرعت فن و… توسط فریمور به خروجی‌های الکتریکی فرمان دهنده به استپر موتورها، المنت‌های حرارتی، السیدی و… تبدیل می‌شود.

مثلا اگر فایل جیکد شما دارای دستور زیر باشد:

G90 ; sets absolute positioning

G0 X30 ; moves to the X = 30 coordinate

بدین معناست که نازل دستگاه شما باید در دستگاه مختصاتی خود به موقعیت X=30 برود. بنابراین استپرموتور محور X باید به مقدار مشخصی دوران کند تا نازل به مختصات تعیین شده برسد. برای دوران استپر موتور به اندازه لازم، باید پالس و جریان الکتریکی لازم به آن داده شود. وظیفه ارسال دستور برای به حرکت درامدن این استپر با سیستم افزار پرینتر شماست.

بنابراین اگر قصد ساخت یک پرینتر سه بعدی ساده را دارید، بعد از نصب و مونتاژ قطعات مکانیکی، موتورها، سنسورها و سایر اجزاء الکترونیکی، لازم است پردازنده الکترونیکی دستگاه خود را برنامه ریزی کنید. فریمور همان برنامه‌ایست که باید روی پردازنده دستگاه شما آپلود شود تا پردازنده بتواند دستگاه شما راکنترل کند و همچنین رابط کاربری شما و دستگاه را ایجاد کند.

چگونه از فریمور Marlin استفاده کنیم؟

فریمور Marlin یک فریمور متن باز (Open source) است که در اختیار عموم قرار دارد. دانلود برنامه پرینتر سه بعدی یا همان فریمور Marlin را می‌توانید از بالای همین صفحه انجام دهید. این فریمور برای Arduino به همراه شیلد یا همان رمپ (Ramp) مناسب است. می‌توانید از Arduino ATmega2560 به همراه Ramp مناسب استفاده کنید. لازم است ابتدا نرم‌افزار Arduino را بر روی کامپیوتر خود نصب کنید و پس از پیکربندی آن، برنامه را با استفاده از یک کابل پرینتر بر روی پردازنده آپلود کنید.

برد الکترونیکی پرینتر سه بعدی

پیکربندی Marlin

پرینتر سه بعدی شامل قطعات الکترونیکی مختلفیست. استپر موتورها، سنسورهای دما، المنت‌های گرم کننده، میکروسوئیچ‌ها، درایورها، السیدی و… از جمله قطعات مورد استفاده در یک پرینتر سه بعدی هستند. اما این قطعات با یکدیگر دارای تفاوت‌های بسیاری هستند. مثلا ممکن است شما از نمایشگر کاراکتری در پرینتر سه بعدی خود استفاده کنید حال آنکه ممکن است شخصی دیگر از نمایشگر گرافیکی استفاده کند.

یا به عنوان نمونه‌ای دیگر، ممکن است درایورهای یک دستگاه 32 میکرواستپ را پشتیبانی کند در حالی که دستگاه دیگر دارای درایورهای 16 میکرواستپی باشد. تنوع این قطعات و احتمال استفاده از قطعاتی با عملکرد متفاوت، قطعا نیازمند اعمال تغییرات در کد مورد استفاده شماست. خوشبختانه مارلین امکان پیکربندی را برای شما ساده نموده و به راحتی می‌توانید پیکربندی دلخواه خود را در برنامه اعمال کنید.

برای این کار وارد سربرگ Configuration.h در برنامه مارلین در آردوینو شویدو اکثر تنظیمات مورد نیاز شما در این سربرگ قرار گرفته‌اند. با مطالعه کانت‌های این بخش از برنامه، تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

دانلود برنامه پرینتر سه بعدی
دانلود Marlin frimware

فراموش نکنید Marlin تنها Frimware برای پرینترهای سه بعدی FDM نیست. RepRapFirmware نیز به عنوان یک فریمور پیشرفته‌تر مورد استفاده سازندگان پرینترهای سه بعدی قرار می‌گیرد. اما پردازنده‌های این فریمور گرانتر بوده و ساخت پرینتر مورد نظر با هزینه بالاتری انجام خواهد شد. ضمن آنکه کیفیت مارلین در پرینت سه بعدی FDM به حد کافی بالاست و شاید برای همه لازم نباشد که به سراغ فریمورهای گرانتر بروند.

دانلود فریمور مارلین / دانلود marlin / دانلود marlin frimware / دانلود frimware marlin