ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی + ویژگی های بارز آن

ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی + ویژگی های بارز آن

قالب مادر چیست؟

قالب مادر یا قالب اورجینال قالبی یا قالب M شامل طرح برجسته است که در قالب‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از قالب‌ها عمدتا دارای یک طرح برجسته کاملا مشابه قطعه اصلی هستند. این قالب‌ها ممکن است شامل دو کفه یا بیشتر باشند. به کفه ها لت هم گفته می‌شود. در مقاله ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی با جزئیات بیشتری آشنا خواهید شد.

به عنوان مثال فرض کنید سازنده‌ای قصد دارد جاشمعی زیر را تولید کند. طبیعتا ساخت این جا شمعی به قالب نیاز دارد. اما برای ساخت قالب به قالب مادر نیاز داریم. قالب مادر چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

مدل اولیه قالب مادر
ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی

برای تولید قطعه فوق به یک قالب 4 کفه‌ای نیاز داریم. دو کفه اصلی که بدنه قطعه را در بر می‌گیرند. یک کفه در بالا که گودی بالای جاشمعی را ایجاد کند و کفه ای در پایین که گودی زیر یا اصطلاحا رینگ پایین را ایجاد کند (مانند گودی زیر فنجان یا نعلبکی). بنابراین قالب نهایی قطعه فوق به شکل زیر خواهد بود.

قالب چهار کفه
ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی

بنابراین اگر قصد تولید قالب فوق را داشته باشیم، می‌توانیم ابتدا قالب مادر رابسازیم. قالب مادر به گونه‌ای است که با ریختن گچ یا هر ماده مورد نظر دیگر در آن، قالب فوق از آن استخراج می‎‌شود. بنابراین قالب مادر این قطعه به شکل یک طرح برجسته است. تیم طراحی سوبا، قالب مادر را به شکل زیر طراحی نموده تا جزئیات بیشتری را نشان دهد.

قالب مادر
ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی

احتمالا الان تصور دقیق‌تری از قالب مادر دارید. خروجی این قالب مادر به شما قالب قطعه را ارائه می‌دهد. لازم است بدانید در ساخت قطعات سرامیکی، طرح برجسته قالب مادر را بزرگتر از قطعه اصلی انتخاب میکنند تا در اثر انقباضات پخت، مدل اصلی در اندازه مورد نظر استخراج گردد.

کاربرد چاپ سه بعدی در ساخت قالب مادر

پرینترهای سه بعدی تجهیزاتی هستند که در نمونه سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرینت سه بعدی در نمونه سازی بسیار مقرون بصرفه است و محصولات تولید شده در این روش می‌توانند کاملا مطابق سلیقه تولید کننده و مشتریان باشند. پرینت سه بعدی یا همان چاپ سه بعدی، امکان ساخت پیچیده‌ترین قطعات را در کوتاه‌ترین زمان به شما می‌دهد.

در زمینه ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی اما از دو رويكرد مي‌توان استفاده نمود.

  • در رويكرد اول ساخت نمونه قطعه با ژرينتر سه بعدي مورد نظر است. در اين روش قطعه اصلي با ژرينتر سه بعدي ساخته مي‌شود و سپس قالب‌ساز می‌تواند با استفاده از آن قالب مادر را به روش‌های سنتی تولید نماید. مزیت استفاده از چاپ سه بعدی در این قسمت، سهولت ساخت نمونه اصلی و وجود امکان ساخت قطعات بسیار پیچیده با حجم ماده مصرفی پایین است.
  • در رویکرد دوم چاپ سه بعدی قالب مادر به شکل مستقیم مورد نظر است. در این روش قالب مادر ابتدا طراحی شده و سپس ساخت آن به روش چاپ سه بعدی صورت می‌پذیرد. این روش کار سازنده را راحت می‌کند اما به دلیل حجم بزرگ قالب مادر نسبت به قطعه اصلی، ممکن است هزینه‌ای بالاتر از رویکرد اول برای شما داشته باشد.

ویژگی‌های قالب مادر ایده‌آل

قالب مادر
ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی

1- قالب از قسمت‌های کم تشکیل شده‌باشد.

2- سطح جدایش‌های موجود در پرینت قالب مادر (درز قالب) به گونه ای انتخاب شوند که در محصول نهایی دیده نشود و قسمت زائد نمایان نشود.

3- قالب باید دارای وزن پایینی باشد بنابراین باید از مقدار گچ کمی استفاده شود.

4- قطر قالب مادر باید یکنواخت و در تمام سطح قالب یک اندازه باشد تا آب به میزان یکسان جذب شود.

5- دوغاب باید به آسانی از قالب ریخته گری خارج شود.

6- دوغاب نباید به سطوح جدایش راه پیدا کند بنابراین درزبندی تکه های قالب به اندازه و استاندار باشد.

7- بر روی میز ریخته‌ گری قالب باید بطور استاندارد قرار گیرد تا تعادل قالب‌های چیده شده برروی هم به خوبی حفظ شود.

تولید پرینت قالب مادر باید بسیار دقیق باشد و تمام این ویژگی ها را داشته‌باشد تا کیفیت محصول تولید شده مورد انتظار مشتری باشد و به آسانی از قالب در بیاید.

عوامل موثر بر کیفیت قالب مادر و قالب قطعه

ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی
ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی

1- اندازه دانه‌بندی گچ

2- دمای آب مصرف شده

3- روش تخلیه دوغاب گچ

4- میزان استاندار بودن نسبت گچ به آب

5-روان بودن دوغاب گچ

6- روش خشک و سفت شدن قالب

مراحل ساخت قطعه سرامیکی

1- طراحی اولیه براساس استاندارهای لازم و نظر مشتری صورت می‌گیرد.

2- مدل با مدل‌سازی سریع سه بعدی ساخته می‌شود.

3- قالب مادر و قالب قطعه ساخته می‌شود.

4- تولید نمونه قطعه برای ارزیابی و رفع اشکالات ساخته می‌شود.

5- اصلاحات لازم در قالب مادر انجام می‌شود (در صورت نیاز).

6- تولید قالب گچی.

7- تولید قطعه غایی.

کدام نوع از چاپگرهای سه بعدی برای این روش مناسب هستند؟

روش چاپ سه بعدی بر مبنای ابعاد و پیچیدگی‌های قطعه انتخاب می‌شود. برای ساخت قطعات بسیار ظریف، پرینترهای رزینی مناسب هستند. این در حالیست که پرینترهای FDM در ساخت قطعات بزرگ مناسب‌ترند. در حالت کلی اگر قصد دارید قالب مادر را با پرینتر سه بعدی تولید کنید، پرینتر سه بعدی F102 و پرینتر سه بعدی F302 را به شما توصیه می‌کنیم.

اما اگر قصد سفارش ساخت نمونه اولیه برای قالب مادر مورد نظر خود را دارید، می‌توانید از خدمات چاپ سه بعدی سوبا استفاده کنید.

سخن پایانی

شرکت دانش بنیان سوبا به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت پرینت سه بعدی، در ساخت نمونه اولیه و مدلسازی همراه شماست تا مدل های سفارشی شما را به بهترین شکل و به شکل انحصاری تولید کند. خدمات ساخت نمونه اولیه مجسمه و اجسام دکوری برای سازندگان قالب مادر در شرکت سوبا به صورت زیر است:

1- طرح مورد نظر خود را از اینجا برای ما ارسال کنید.

2- پس از بررسی جزئیات طرح شما، با شما تماس می گیریم

3- طراحی سه بعدی نمونه شما در نرم افزار صورت می‌پذیرد.

4- پس از تایید طرح توسط شما، ساخت آن با پرینترهای سه بعدی پیشرفته در سوبا انجام می‌شود.

5- پرداخت سطح و ارسال نمونه برای شما صورت می‌پذیرد.

/پایان/

ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی / ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی / ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی / ساخت قالب مادر با پرینتر سه بعدی /

آخرین اخبار

3 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.