پمپ سرنگی

پمپ سرنگی

پمپ سرنگی چیست؟

پمپ سرنگی دستگاهیست که در کاربردهای آزمایشگاهی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ‌های سرنگی به زبان ساده دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند یک سرنگ را با سرعت مشخص تحت فشار یا مکش قرار دهند و از این طریق تزریق یا مکش سیال صورت می‌پذیرد.

پمپ سرنگی SSP101
پمپ سرنگی SSP101 مناسب تزریق دقیق و کنترل شده

کاربردهای پمپ سرنگی

تزریق دارو

یکی از مهمترین کاربردهای پمپ سرنگی تزریق دارو با دوز دقیق و کنترل شده است. بر خلاف سروم‌ها که تزریق دقیق و کنترل شده‌ای ندارند و صرفا با تنظیم یک شیر مکانیکی نه چندان دقیق، پرستار یا پزشک نرخ جریان سروم به بیمار را تنظیم می‌کنند، پمپ‌های سرنگی می‌توانند بسیار دقیق و کنترل شده در انتقال دارو به بیمار استفاده شوند.

کابرد پمپ سرنگی در تزریق به بیمار
تزریق دقیق دارو به بیمار با استفاده از پمپ سرنگی

کاربر این دستگاه‌ها می‌تواند تعیین کند چه مقدار دارو در چه مدت زمانی به بیمار تزریق شود. این انتقال دارو به صورت پیوسته صورت می‌پذیرد و می‌تواند با نرخ بسیار پایینی انجام شود. پمپ‌های سرنگی دقیق می‌توانند مقدار اندک دارو را در طی یک یا چند شبانه روز به صورت پیوسته به بیمار تزریق کنند و به این شکل، دوز دارو در سیستم گردش خون بیمار همیشه تحت کنترل خواهد ماند.

کاربردهای آزمایشگاهی

پمپ‌های سرنگی در کاربردهای آزمایشگاهی نیز به صورت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در دستگاه‌های اندازه‌گیری کشش سطحی سیال، از یک پمپ سرنگی دبی پایین برای هدایت سیال به هد دستگاه استفاده می‌شود. از جمله دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به کاربرد در موضوعات شیمی، مهندسی بافت و میکروفلویدیک اشاره نمود.

در میکروفلویدیک از این محصول برای انتقال سیال به میکروکانال‌ها استفاده می‌شود. مثلا در میکروکانال‌های جریان متمرکز شونده (Flow focusing device) از پمپ سرنگی برای هدایت دو سیال متفاوت به میکروکانال‌ها جهت تولید قطره استفاده می‌شود. دبی سیال‌ها با استفاده از پمپ تنظیم می‌شود. سیال فاز قطره با دبی بسیار پایین وارد جریانی از سیال پیوسته شده و بدین ترتیب تولید قطره صورت می‌پذیرد.

در خرید پمپ سرنگی به چه مواردی دقت کنیم؟

  • دقت پمپ
  • مینیمم و ماکزیمم دبی پمپ
  • سهولت تعویض سرنگ
  • رابط کاربری
  • گارانتی و خدمات پس از فروش
  • امکانات اضافی (مانند آلارم اتمام کار، قابلیت تغییر دبی در حین کار و…)

تصمیم داریم در یک مقاله مجزا تمامی مولفه‌های خرید یک پمپ سرنگی را تشریح کنیم. این محصول با وجود سادگی، نکات ظریفی دارد که ممکن است در صورت عدم توجه به آن، صاحب یک محصول بی کیفیت یا هزینه گزاف شوید.

پمپ سرنگی سوبا SSP101

شرکت دانش بنیان سوبا نیز به عنوان یک شرکت پیش رو در حوزه ماشین آلات هوشمند نسبت به تولید پمپ های سرنگی دقیق و با کیفیت اقدام نموده است. پمپ سرنگی SSP101 یک محصول با کیفیت با درایور فوق دقیق است که امکان ایجاد استپ‌های حرکتی بسیار کوچک را ایجاد می‌کند. بنابراین این پمپ در دبی‌های بسیار پایین دارای پیوستگی مناسبی در تزریق است.

در سیستم حرکتی این پمپ بر خلاف بسیاری از پمپ‌های رایج که از پیچ‌های معمولی استفاده نموده‌اند، از لیداسکروهای بسیار دقیق بهره گرفته شده است. لیداسکرو سبب ایجاد یک انتقال قدرت دورانی به خطی دقیق در سیستم انتقال قدرت این پمپ می‌شود.

از طرفی وجود سه بیرینگ خطی دقیق در فواصل مناسب و شفت‌های هارد کروم به عنوان راهنمای حرکتی، دقت بالایی را در حرکت و کاهش لقی به همراه دارد.

رابط کاربری گرافیکی این محصول به شما اجازه می‌دهد قطر سرنگ دلخواه، دبی تزریق، وضعیت ساکشن یا مکش و همچنین واحد تزریق را انتخاب نمایید و در حین تزریق تمامی مشخصات تزریق را مشاهده کنید. از طرفی می‌توانید در زمان عملکرد پمپ، دبی‌ها را تغییر دهید. پمپ پس از پایان کار آلارم هشدار می‌دهد. در صورتیکه کورس حرکتی پمپ نیز به پایان برسد، پمپ هشدار داده و متوقف می‌شود.

آخرین اخبار

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.