کاربردهای مهم پرینتر سه بعدی در صنعت طلا و جواهرسازی

کاربردهای مهم پرینتر سه بعدی در صنعت طلا و جواهرسازی

پرینتر سه بعدی انقلابی عظیم در صنعت طلا و جواهرسازی بوجود آورده‌است به‌طوری که خلاقان و طراحان در حوزه طلا و جواهرسازی می‌توانند با هزینه و وقت اندکی بصورت مستقیم از پرینتر، قطعات با جنس طلا دریافت کنند. شرکت سوبا که به عنوان تولیدکننده دستگاه‌های با کیفیت پرینتر سه بعدی و ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی شناخته‌می‌شود مطلبی در مورد کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت طلا و جواهرسازی برای شما علاقه‌مندان آماده کرده‌است.

پرینتر های سه بعدی انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع محصول مورد نظر جهت تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرینتر سه بعدی SLA یک نوع از پرینتر سه بعدی است که فلامینت ندارد و از پلیمری به نام رزین ( نوعی ماده فوتوپلیمر) جهت ساخت قطعات استفاده می‌کند. رزین با تابش نور فرابنفش استحکام یافته و از حالت سیال به جامد تبدیل میشود.

از جذابترین روش‌های تولید و ساخت طلا استفاده از روش پرینت سه بعدی و ریخته گری دقیق است. در این روش نمونه طراحی شده ابتدا به وسیله پرینتر سه بعدی رزینی ساخته میشود و سپس از نمونه ساخته شده قالب گرفته شده و تولید نمونه نهایی به روش ریخته گری دقیق صورت می پذیرد. با این نوع از پرینترهای سه بعدی امکان ساخت جواهرات سبک با شاخه های نازک و ظریف وجود دارد.

موارد استفاده در طلاسازی

رزین های مختلفی برای پرینترهای SLA یا همان پرینترهای رزینی وجود دارد که هر کدام منجربه خواص ویژه ای در قطعه تولید شده می شوند. برای ریخته گری دقیق لازم است تا از رزین های ریخته گری یا Casting استفاده نمود.

مهمترین مزیت این رزین، ترموپلاستیک بودن آن و شباهت زیاد به موم است. این امر سبب خروج آسان رزین از قالب پس از گرم شدن میشود. در واقع پس از ساخت نمونه جواهرات با پرینتر SLA و انجام فرایند قالبگیری، لازم است نمونه از قالب خارج شود تا بجای آن در قالب طلا، نقره یا هر ماده دیگری ریخته شود.

خارج نشدن رزین از قالب سبب ایجاد مُک و عیوب در نمونه های نهایی خواهد شد. رزین ریخته گری این ویژگی را دارد که با گرم شدن به خوبی از قالب خارج میشود و یک خروجی با کیفیت را ایجاد میکند.

نمونه های تولید شده با فناوری پرینتر سه بعدی SLA از صافی سطح بالایی برخوردارند بطوری که نیاز به عملیات پرداخت سطح پس از تولید نمونه اولیه وجود ندارد. بنابراین در صنعت طلا و جواهرسازی ردپای گسترده ای از پرینترهای سه بعدی به چشم می‌خورد.

مراحل فرآیند ریخته گری دقیق

فرایند ریخته گری دقیق
فرایند ریخته گری دقیق

استفاده از پرینتر سه بعدی در ریخته گری دقیق قطعات دارای فرآیندی 8 مرحله ای است که در ذیل به آن اشاره کرده ایم:

1-ایجاد الگوی اولیه توسط رزین: در این مرحله قطعه مورد نظر با استفاده از چاپگر رزینی ساخته میشود. در روش سنتی این کار از طریق تزریق موم در یک قالب فلزی صورت میپذیرفته است (مشابه تصویر فوق).

2-مونتاژ الگوها: در مرحله دوم چندین الگو بر روی یک راهگاه مومی مونتاژ می شوند. به این فرایند اصطلاحا ایجاد خوشه نیز گفته میشود.

3-ساخت پوسته: در این مرحله الگوهای مونتاژی تولید شده باید در دوغاب قرار بگیرند. دوغاب در هوای محیط در مجاور سطوح خوشه ها خشک شده و یک لایه سرامیکی در اطراف خوشه های ایجاد میکند. این مرحله تحت عنوان قالبگیری سرامیکی نیز نامیده میشود.

4-گرمایش: ساختار شکل گرفته درون کوره قرار می‌گیرد تا رزین یا موم از درون قالب سرامیکی خارج و در نهایت قالب توخالی تشکیل شود.

5-ریخته گری: پس از خروج الگوها از قالب، مواد ریخته گری پایانی در داخل قالب ریخته گری می‌شوند.

6-جداکردن: پس از انجماد مذاب ریخته شده و سرد شدن قطعه، قالب سرامیکی بیرونی شکسته شده و خوشه فلزی از درون آن خارج میشود.

7-بریدن: قطعات از راهگاه خوشه ها جدا میشوند.

8-پرداخت کاری نهایی: در مرحله آخر در صورت نیاز پرداخت سطحانجام می‌شود.

مزایای پرینتر سه بعدی در صنعت طلا و جواهرسازی

1- در گذشته برای ایجاد الگوهای ریخته گری طلا از دستگاه های CNC و یا حکاکی به شکل دستی استفاده می‌شده‌ است. اما پرینتر سه بعدی امکان ایجاد طرح های بسیار پیچیده ای را دارند که حتی با دستگاه CNC اجرا نمیشوند. مدل‌های ساخته شده باپرینتر سه بعدی SLA دارای سطوح صاف هستند.

2- چاپگر سه بعدی در یک واحد چاپ میتواند چاپ چندگانه انجام دهد. این امر کاهش قیمت‌ در تولیدات کم تیرا؟ژ و سفارشی را به همراه دارد. مثلا در ساخت جواهرات گران قیمت که مشتریان خواهان یک قطعه کوچک و ویژه هستند، این روش بسیار کارامد و اثرگذار است. همچنین در اجرای روند تولید محدودیت طراحی وجود ندارد.

3- زمان و هزینه که دو موضوع بسیار مهم در تولید محصول است با چاپگر سه بعدی به حداقل میرسد.

4- قطعات تولید شده دارای صافی سطح و با کیفیت هستند.

سخن پایانی

افق روشنی در انتظار پرینترهای سه بعدی است و کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت طلا و جواهرسازی موجب پیشرفت پرینتر سه بعدی SLA شده است و نسل‌های جوان و خلاق می‌توانند به راحتی وارد عرضه فناوری توانمند چاپ سه بعدی شوند و در این دنیای روشن پیشرفت کنند. درصورتی که تمایل به استفاده از خدمات پرینت سه بعدی SLA داریدمی توانید از این قسمت نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید.

آخرین اخبار

3 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.