بهترین پرینتر سه بعدی

بهترین پرینتر سه بعدی

انتخاب بهترین پرینتر سه بعدی

همانند تمامی وسایل الکترونیکی و مکانیکی موجود در بازار، پرینترهای سه بعدی نیز دارای تنوع در مدل و برند هستند. هر یک از پرینترهای سه بعدی موجود در بازار مزایا و معایبی خاص را در مقایسه با پرینترهای سه بعدی دیگر دارند. شاید عنوان بهترین پرینتر سه بعدی صحیح نباشد چرا که سوالی وجود دارد. بهترین از چه نظر؟

معیارهای مختلفی برای کلمه بهترین ممکن است برای خریداران وجود داشته باشد. بهترین می‌تواند به معنای ارزان‌ترین، با کیفیت ترین، سریعترین، دقیق ترین، رایج ترین و یا ده ها مفهوم دیگر برداشت شود. ما در مقاله بهترین پرینتر سه بعدی تلاش می‌کنیم ارزش معیارهای مختلف را بیان نموده و بهترین پرینتر سه بعدی مناسب برای کاربری مد نظر شما را معرفی نماییم.

معیار دقت

پرینترهای سه بعدی تجهیزاتی هستند که ساخت قطعات را از طریق حرکت نمودن محورهای دستگاه و مطابق با طرح سه بعدی مورد نظر می‌سازند. به دلیل دقت سیستم‌های ساخت و تولید، بدون استثنا ابعاد مدل ساخته شده با هر دستگاه مقداری متفاوت از نمونه طراحی شده می‌باشد. این موضوع نه صرفا مختص پرینترهای سه بعدی بلکه به کلیه ماشین آلات و روش‌های ساخت و تولید اختصاص دارد.

به میزانی که ابعاد نمونه نهایی به نمونه طراحی شده نزدیکتر باشد، دقت دستگاه نیز بالاتر است. توجه کنید که منظور از دقت دستگاه، دقت حرکتی محورهای دستگاه نیست. برخی از فروشندگان با اعلام نمودن دقت حرکتی موتورها یا محورهای دستگاه، اعداد عجیب و غریبی را برای دقت دستگاه‌های خود بیان می‌کنند که صحیح نیست. دقت واقعی نتیجه عملکرد کلیه اجزا دستگاه شامل سیستم تزریق، سیستم حرکتی، سیستم الکترونیک و دیگر موارد است و این موضوع صرفا زمانی قابل استناد است که قطعه خروجی دستگاه اندازه گیری شده و با مدل اولیه مقایسه شود.

پرینت سه بعدی رزینی
پرینتر سه بعدی رزینی

در حالت کلی پرینترهای سه بعدی رزینی دارای دقتی بالاتر از پرینترهای سه بعدی FDM هستند و می‌توانند قطعات بسیار ظریفی را با دقت‌های بسیار بالا تولید نمایند. اما عمده مشکل پرینترهای رزینی، گران بودن مواد اولیه آن‌ها، هزینه بالای تعمیر و نگهداری و ابعاد محدود آن‌ها در ساخت قطعات است. از این رو پرینترهای سه بعدی FDM دارای کاربرد گسترده‌تری در صنایع مختلف هستند.

دقت پرینترهای سه بعدی FDM وابسته به پارامترهای مختلفی مانند درایور موتورها، موتورها، سیستم حرکتی، کیفیت محورها، نوع طراحی، سیستم تزریق و بسیاری از موارد دیگر است. بنابراین تشخیص دقت یک پرینتر سه بعدی با قضاوت از روی ظاهر دستگاه کار صحیحی نیست.

برای بررسی بهترین پرینتر سه بعدی به لحاظ دقت لازم است از فروشنده دستگاه بخواهید یک یا ترجیحا دو نمونه کار مشابه برای شما بسازد. سپس ابعاد نمونه ساخته شده را با ابعاد مدل اولیه مقایسه نمایید. همچنین با مقایسه ابعاد هر دو قطعه با یکدیگر می‌توانید از تکرارپذیری مناسب در تولید نیز اطمینان حاصل نمایید.

چرا که در صورت دقیق نبودن دستگاه، ممکن است دو قطعه با یکدیگر اختلاف ابعادی محسوسی داشته باشند که با مقایسه آن دو می‌توان به اطلاعات مناسبی رسید.

معيار ابعاد چاپ

ابعاد چاپ یکی دیگر از موارد مهم در خرید پرینتر سه بعدی است که باید به آن توجه شود. برای انتخاب بهترین پرینتر سه بعدی متناسب با نیاز خود لازم است ابتدا تعیین کنید که چه قطعاتی را می‌خواهید با پرینتر سه بعدی بسازید و آن قطعات در چه حدود ابعادی هستند؟

قطعه ساخته شده با چاپگر سه بعدی F302

اگر مانند من کمی ایده‌آل گرا باشید حتما با خود خواهید گفت که شاید تمامی ابعاد را بخواهم بسازم. هم ابعاد کوچک و هم ابعاد بزرگ. اما با کمی واقع گرایی می‌توان به این نتیجه رسید که رنجی از ابعاد وجود دارد که بیشترین نیاز ما را تشکیل می‌دهد. ابعاد بزرگتر را می‌توان از اتصال قطعات کوچکتر نیز ساخت و در موارد خاص به این روش عمل خواهم نمود.

در اینصورت انتخاب ابعاد با توجه به اثر آن بر قیمت و دیگر مشخصات فنی در انتخاب بهترین پرینتر سه بعدی برای کسبو کار خود بسیار حائز اهمیت است.

معیار سرعت در بهترین پرینتر سه بعدی

سرعت چاپ یکی دیگر از موارد مهم در چاپ سه بعدی است که باید در انتخاب بهترین پرینتر سه بعدی به آن توجه شود. دستگاه‌هایی که دارای سیستم حرکتی غیر اصولی و نامناسب هستند، در سرعت‌های بالاتر دچار لرزش و افت کیفیت محسوس در چاپ می‌شوند.

برخی از پرینترهای سه بعدی همچنین از قدرت کافی در موتور و درایورها برای سرعت‌های بالا برخوردار نیستند و به سرعت داغ نموده یا موتورهای آن‌ها با نقص در حرکت و از دست رفتن مختصات اصلی مواجه می‌شوند.

سرعت چاپ سه بعدی

از طرفی توجه به این نکته نیز ضروری است که محدودیت‌های جدی در متریال نیز وجود دارد. در واقع اگر پرینتری توان حرکت با سرعت‌های بسیار بالا را نیزداشته باشد، در بسیاری از موارد امکان چاپ متریال در آن سرعت‌ها را ندارد. چرا که بدلیل سرعت بالای تزریق، مغز مواد فرصت گرم شدن را پیدا ننموده و بدین ترتیب چسبندگی آن بسیار کاهش می‌یابد. 

بنابراین توجه به این نکته ضروریست که سرعت‌های بالای 120 میلیمتر بر ثانیه چالش آفرین هستند و اگر دستگاهی بدلیل سرعت حرکتی بالای 200 میلیمتر بر ثانیه با قیمت بالا به فروش می‌رسد، آیا می‌تواند استحکام کافی را در قطعات ایجاد نماید؟ (که معمولا اینگونه نیست).

مانند خودرویی که به عنوان مثال توانایی حرکت با سرعت 700 کیلومتر بر ساعت را داشته باشد و به همین دلیل به قیمت بسیار بالا به فروش رسد. اما آیا حرکت با چنین سرعتی در جاده امکان‌پذیر است؟ (فارغ از بحث قدرت موتور و شتاب)

در حال حاضر اکثر کاربران متخصص در حوزه چاپ سه بعدی با سرعت‌های 30 تا 60 میلیمتر بر ثانیه (معادل 1800 تا 3600 میلیمتر بر دقیقه) به ساخت قطعات می‌پردازند و بنابراین دستگاهی که توان چاپ قطعات با سرعت 100 و 120 میلیمتر بر ثانیه را داشته باشد، به عنوان دستگاه‌های Fast محسوب شده و بدون اغراق در مهندسی، چاپگری سریع و مناسب محسوب می‌شود.

پرینترهای سه بعدی F102 و F302 به عنوان بهترین پرینتر سه بعدی در این خصوص قابل ذکر هستند. بنابراین اگر به دنبال بهترین پرینتر سه بعدی با کارایی واقعی هستید، این دو محصول به شما کمک خواهد نمود.

معیار بدنه و استحکام

استحکام و بدنه مناسب یکی دیگر از مواردیست که در خرید بهترین پرینتر سه بعدی باید به آن توجه شود. چرا که این موضوع بر دقت دستگاه در دراز مدت اثرگذار است. چنانچه بدنه دستگاه از استحکام کافی برخوردار نباشد، ضمن ایجاد لرزش در سرعت‌های بالا، در اثر جابجایی و حمل و نقل تغیراتی در بدنه آن اتفاق خواهد افتاد که منجربه کاهش کیفیت چاپ آن به مرور زمان می‌شود. 

از این رو در نظر داشتن بدنه‌ای با استحکام مناسب در انتخاب بهترین پرینتر سه بعدی ضرورت دارد. موضوعی که در تمامی تولیدات شرکت دانش بنیان سوبا به آن توجه می‌‌شود.

معیار استهلاک در بهترین پرینتر سه بعدی

استهلاک یکی از موضوعاتیست که می‌تواند تحمیل هزینه جاری بر کسب و کار شما را در پی داشته باشد. البته هیچ دستگاهی بدون استهلاک نیست. اما استهلاک بالا می‌تواند کاربری دستگاه را مختل کند. منظور از استهلاک در اینجا فرسوده شدن قطعات مکانیکی یا الکترونیکی دستگاه است که در اثر کارکرد مداوم اتفاق می‌افتد.

چرخ و پروفیل

یک پرینتر سه بعدی با کیفیت باید بتواند 20 هزار ساعت عملکرد را بدون هیچگونه فرسودگی دنبال نماید و پس از آن با یک سرویس جزئی در سیستم حرکتی مجددا با کیفیت روز اول قابل استفاده باشد.

شرکت دانش بنیان سوبا با طراحی تخصصی چاپگرهای سه بعدی خود، این اطمینان را به مشتریان خود می‌دهد که کلیه تولیدات شرکت بدون هیچ مشکلی بتوانند 25 هزار ساعت عملکرد را ارائه دهند و پس از آن با هزینه‌ سرویس معدل 5 درصد از قیمت دستگاه، مجددا به حالت اولیه بازگردند. این موضوع در طی سالیان گذشته برای مشتریان سوبا احراز شده است.

معیار خروجی در بهترین پرینتر سه بعدی

با تمام صحبت‌های مطرح شده در انتخاب بهترین پرینتر سه بعدی، زمانی می‌توان گفت که بهترین پرینتر سه بعدی را برای خود انتخاب نموده‌اید که خروجی کار آن مطابق نیاز شما باشد. این موضوع زمانی اثبات می‌شود که خروجی دستگاه را ببینید و آن را با نیاز خود مطابقت دهید. 

بنابراین لازم است از فروشنده بخواهید که نمونه خروجی دستگاه را به شما نشان دهد. یا حتی نمونه‌ای را به فروشنده سفارش دهید که آن را با دستگاه مورد نظر برای شما بسازد و نمونه ساخته شده را با طرح اولیه مطابقت دهید. در صورتی در انتخاب بهترین پرینتر سه بعدی موفق بوده‌اید که خروجی دستگاه بتواند نیاز شما را برآورده کند. 

البته انتظارات شما باید در این موضوع کاملا منظقی و حساب شده باشد و مقایسه شما باید همه شرایط ذکر شده در بخش‌های قبل را در بر بگیرد.

پرینت سه بعدی در سمنان

معیار قطعات یدکی و خدمات

همانطور که گفته شد، بهترین پرینتر سه بعدی پرینتری است که مناسب کسب و کار یا رفع نیاز شما باشد و در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها بهترین بازدهی را برای شما به همراه داشته باشد. پرینتر سه بعدی نیز مانند هر دستگاه تولیدی و خدماتی دیگر، پس از مدتی نیاز به سرویس و تعویض برخی از قطعات دارد. هر چند قطعات یدکی آن ارزان باشند اما در صورتی که در بازار کشور قابل تهیه نباشند، دستگاه غیر قابل استفاده خواهد شد.

از این رو در انتخاب بهترین پرینتر سه بعدی توجه به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش دستگاه بسیار حائز اهمیت است. پرینتر سه بعدی که قطعات یدکی آن در بازار قابل تهیه نباشد، بعد از یک سال غیر قابل استفاده بوده و عملا سرمایه شما به هدر خواهد رفت.

شرکت دانش بنیان سوبا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پرینترهای سه بعدی پیشرفته، نسبت به ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان و پشتیبانی دائمی آن‌ها متعهد است.

معیار گارانتی

با همه توضیحات ارائه شده اما گارانتی یک شرط است. محصولی که فاقد گارانتی باشد به معنای عدم اطمینان تولیدکننده به محصول خود است. بنابراین زمانی که یک تولیدکننده نتواند عملکرد محصول خود و کیفیت آن را ضمانت کند انتظار نداشته باشید که بهترین پرینتر سه بعدی را انتخاب کرده باشید. 

در هر صورت شما به عنوان خریدار این حق را دارید که در صورتی که برخلاف ادعای فروشنده، مشکلی در عملکرد دستگاه ایجاد شد، به راحتی بتوانید مشکل را به صورت رایگان مرتفع نمایید و این مهم با گارانتی و البته شرایط منطقی آن قابل تضمین است.

شرکت دانش بنیان سوبا مفتخر است که با وجود گارانتی 1 ساله‌ای که برای محصولات خود ارائه می‌دهد، مشتریان هیچگونه مشکل جدی را در عملکرد دستگاه‌های خریداری نموده گزارش ننموده‌اند و البته این مهم حاصل کنترل کیفی دقیقیست که پس از فرایند تولید برای کلیه محصولات صورت می‌پذیرد.

آخرین نوشته ها
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.