با پرینتر سه بعدی شمع بسازید!

با پرینتر سه بعدی شمع بسازید!

ساخت شمع با پرینتر سه بعدی

ساخت قالب با پرینتر سه ‌بعدی روشی مدرن و جدید برای تولید قالب‌های پلاستیکی است که مزایای قابل توجهی هم برای صنعت گران ایجاد کرده است. استفاده ازاین‌روش برای قالب سازی می‌تواند جایگزینی ایده آل برای روش های قدیمی مانند تزریق پلاستیک باشد. اگر هنوز با روش استفاده و کاربرد پرینتر سه ‌بعدی در قالب‌سازی آشنا نیستید، در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

ساخت قالب سیلیکون امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است چرا که سیلیکون نوعی لاستیک پرکاربرد است که در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، الکتریکی، تهیه مطبوع و غیره استفاده می شود به همین جهت تولی کنندگان صنایع همواره برای رفع مشکل تولید قطعات سیلیکونی به یک قالب سیلیکونی با کیفیت احتیاج دارند تا در خط تولید خود از آن بهره ببرند.

یکی از مراحلی که در روند ساخت قالب سیلیکون می تواند کمک زیادی به طراح کند چاپ سه بعدی است و برای قالب‌ گیری سیلیکون می توان از قالب های چاپ سه بعدی استفاده کرد.

به دلیل مراحل طولانی و پیچیده‌ای که سایر روش‌های مورد استفاده در طراحی و ساخت قالب در صنایع مختلف داشتند، ساخت قالب با پرینت سه ‌بعدی در مدت زمانی کوتاه با مزیت‌هایی که دارد، طرفداران زیادی را نیز پیدا کرده است. از پرینتر سه ‌بعدی برای ساخت قالب‌های پلاستیکی نسبتاً کوچک استفاده می‌شود. ساخت قالب‌های بزرگ با این فناوری هنوز مرسوم نشده است. با استفاده از این‌ روش می توانید قالب‌های پلاستیکی پیچیده‌ای را با سرعت بسیار بالا و به‌ صورت دقیق آماده و از آن‌ها استفاده کنید.

مزایای ساخت قالب با پرینتر سه ‌بعدی

هرچند استفاده از پرینتر سه ‌بعدی برای ساخت قالب در حال حاضر جایگزین کاملی برای روش‌های سنتی نشده است اما با این حال در رده کاری خود هیچ جایگزینی نداشته و بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. در ادامه با مزیت‌های استفاده از این تکنولوژی در طراحی و ساخت قالب آشنا خواهیم شد.

– صرفه‌جویی در زمان در ساخت قالب با پرینتر سه ‌بعدی

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های ساخت قالب با پرینت سه ‌بعدی صرفه‌جویی حداکثری در زمان اجرای طرح است. برخلاف روش‌های سنتی که برای ساخت یک قالب نیاز به روزها و حتی هفته‌ها زمان داشتید، در این روش تنها با چند ساعت کار قالب طراحی شده در دست شما خواهد‏ بود. این مزیت می‌تواند استفاده از این دستگاه‌ها را در صنعت حتی با قیمت بالاتری که دارند کاملاً مقرون‌به‌صرفه نماید.

– صرفه‌جویی اقتصادی در ساخت بیس شمع با پرینتر سه ‌بعدی

برای اینکه مقایسه‌ی کاملی از هزینه‌های استفاده از پرینتر سه ‌بعدی در ساخت قالب‌ها با روش‌هایی مانند تزریق پلاستیک و CNC داشته باشید، می‌بایست این مهم را از چند جنبه مورد ارزیابی قرار دهید. 

1- در نگاه اول ممکن است به نظر برسد استفاده از پرینتر سه ‌بعدی به دلیل مواد اولیه‌ی گران قیمت صرفه‌ی اقتصادی قابل توجهی نداشته باشد اما وقتی به مسئله کمی ریزتر نگاه کنید متوجه صرفه‌ی اقتصادی این روش خواهید شد. چرا که در روش پرینت سه بعدی دیگر صحبتی از قالب سازی مطرح نیست و هزینه های سرسام آور قالب سازی و ماشینکاری حذف می شوند.

2- پرینترهای سه بعدی برای تیراژهای پایین بسیار به صرفه هستند و به راحتی میتوانید در هر زمان به سرعت طرح های جدید را پیاده سازی کنید.

3- امکان ساخت پیچیده ترین هندسه ها با پرینترهای سه بعدی وجود دارد. در حالیکه در روش های دیگر ممکن است ناچار به استفاده از چند روش به شکل توامان شوید.

اما چگونه با پرینتر سه بعدی قالب شمع بسازیم؟!

مرحله اول؛ مدلسازی و پرینت سه بعدی بیس

در قدم اول شما برای ساخت قالب شمع سازی نیاز به مدل سه بعدی دارید. در مقاله طرح سه بعدی رایگان! به این موضوع به طور کامل پرداخته ایم.

اکنون که مدل سه بعدی خود را طراحی و یا از پلتفرم های رایگان دریافت کرده اید، می بایست آن را پرینت کنید.

شما میتوانید مدل سه بعدی خود را نیز با خرید پرینتر سه بعدی F302 از فروشگاه سوبا و یا استفاده از خدمات پرینت سه بعدی سوبا پرینت کنید.

برای پرینت مدل خود نیز از دو فیلامنت نوع PLA یا ABS میتوانید استفاده کنید.

فیلامنت PLA به راحتی و بدون درد سر قابل پرینت شدن است. در حالی که برای پرینت کردن فیلامنت نوع ABS نیاز به کمی دقت دارد و پرینت آن کمی سخت تر است.

اگر نتیجه بهتری میخواهید، پیشنهاد می کنیم جنس فیلامت خود را از نوع ABS انتخاب نمایید. البته در مقاله انواع فیلامنت های تجاری نیز انواع فیلامنت را بررسی کرده ایم.

مرحله دوم؛ آماده‌سازی سیلیکون

بعد از پرینت مدل سه بعدی مد نظرتان، به سیلیکون نیاز دارید!

نسبت به حجم و ابعاد قالب‌تان باید سیلیکون تهیه کنید. سیلیکون یک محصول دوجزئی است. همراه با سیلیکون باید هاردنر نیز موجود باشد. ترکیب هاردنر و سیلیکون باعث آغاز فرآیند سفت شدن سیلیکون می‌شود. پس از اندازه‌گیری میزان لازم سیلیکون، طبق دستور مصرف درج شده بر روی ظرف به اندازه ۳ تا ۴ درصد از وزن سیلیکون هاردنر را اضافه نمایید و خوب به هم بزنید تا کامل ترکیب شود. در اینجا سیلیکون شما کم کم شروع به سفت شدن می‌کند.

مرحله سوم: ریختن سیلیکون در محفظه

بعد از اینکه مواد را خوب ترکیب کردید سریعاً و قبل از سفت‌تر شدن سیلیکون آن را در جعبه موردنظر بریزید. دقت کنید که نمونه و شی‌ء شما کاملاً باید توسط سیلیکون پوشیده شود.

بعد از 8 ساعت قالب سیلیکونی شما آماده است. آن را از جعبه در بیاورید و قسمت‌هایی که می‌توانید برش دهید را برش داده و سپس از قالب خود استفاده کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن پارافین به قالب

در ظرفی که زیاد مورد استفاده شما نیست مقداری پارافین بریزید و آن را با چاقو خرد کرده و بر روی حرارت غیر مستقیم می گذاریم تا پارافین ذوب شود . اگر پارافین را برای ذوب شدن روی حرارت مستقیم قرار دهیم خراب شده و می سوزد .

حرارت غیر مستقیم را اینگونه ایجاد می کنیم که ظرفی را پر از آب کرده و روی حرارت می گذاریم تا به جوش آید سپس ظرفی که درون آن پارافین ریخته ایم را بر روی آب در حال جوش می گذاریم تا کم کم ذوب شود.

دقت کنید هنگام ذوب شدن پارافین باید مراقب باشید که دمای آن بالاتر از 90 تا 100 درجه سانتی گراد نرود برای این کار داخل ظرف پارافین دماسنج قرار داده و دما را اندازه گیری می کنیم . در صورتی که دمای پارافین زیاد تر از این حد گردد شمعی که میخوایم بدست نمی آید. پارافین در حال ذوب را با قاشقی هم بزنید و به محض اینکه کاملا ذوب شد از روی حرارت بردارید.

قالب سیلیکونی مورد نظر خود را از قبل می شوییم و پاک کرده و کاملا خشک می کنیم . قالب را اندازه می گیریم و دو برابر قد قالب فیتیله را می بریم و با یک تکه چسب کاغذی کوچک و یا چسب حرارتی کف قالب فیکس می کنیم تا بعد از ریختن پارافین تکان نخورد.

شما برای تکان نخوردن فیتیله می توانید آن را به یک تکه فلز کوچک ببندید و ته ظرف بیاندازید تا جابجا نشود. بالای فیتیله هم باید در قسمت وسط فیکس شود. برای این کار می توان از چوب بستنی که در وسط آن سوراخی ایجاد شده استفاده کرد و فیتیله را از سوراخ عبور داد تا کاملا فیکس شود.

بعد از برداشتن پارافین از روی حرارت 2 دقیقه صبر کنید تا دمای آن کمی پایین آید. سپس پارافین مایع را به آرامی و با احتیاط داخل قالب بریزید و منتظر بمانید تا پارافین خنک شود . هیچ گاه برای خنک کردن پارافین از یخچال و فریزر استفاده نکنید زیرا این کار موجب ترک خوردن شمع خواهد شد.

پس از خشک شدن و خنک شدن کامل پارافین اضافه فیتیله را با یک قیچی ببرید . به همین راحتی شمع شما آماده است. می توانید با این روش شمع های مختلفی درست کنید و آنها را به سلیقه خود بیارایید .

طریقه ساختن شمع رنگی نیز به همین شیوه است تنها با این تفاوت که هنگامی که پارافین را ذوب می کنیم مقداری مداد شمعی خرد شده به آن اضافه می کنیم و داخل پارافین می ریزیم .

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.