6 مورد از اساسی ترین کاربردهای پرینتر سه بعدی FDM

6 مورد از اساسی ترین کاربردهای پرینتر سه بعدی FDM

کاربردهای پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی FDM مرسوم‌ترین نوع پرینت سه بعدی در دنیا است که کاربردهای متعددی در نمونه‌سازی دارد به همین علت دستگاه‌های پرینتر سه بعدی در تیراژ بالا تولید و در اختیار علاقه‌مندان این حرفه قرار می‌گیرد. در مقاله کاربردهای پرینتر سه بعدی همراه ما باشید

پرینتر سه بعدی FDM چیست و چگونه کار می‌کند؟

پرینتر سه بعدی FDM یک دستگاه چاپگر سه بعدی مدرن است که بصورت مجموعه‌ای از فرآیندها، مواد اولیه را بصورت لایه لایه بر روی یک صفحه قرار می‌دهد و در نهایت یک جسم سه بعدی با ابعاد موردنیاز تولید می‌شود.

نحوه کلی کار این دستگاه خارق العاده، به این صورت است که فایل سه بعدی تنظیم شده به دستگاه پرینتر سه بعدی انتقال می‌یابد و دستگاه با استفاده از یک متریال از پیش تعیین شده، مدل فیزیکی را بصورت لایه به لایه پرینت کرده و در نهایت مدل مورد نظر بصورت چاپ سه بعدی ساخته می‌شود. مواد چاپی از پیش تعیین شده ( فلامینت) در رنگ و اندازه‌های گوناگون بسته به نوع محصول تولید شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد پرینتر سه بعدی FDM

پرینت سه بعدی به عنوان یک فناوری توانمند در بین طراحان شناخته می‌شود. طراحان می‌توانند آزادانه طرح بدهند و با کمترین ابزار و هزینه، قطعات و مدلهای موردنیاز خودشان را تولید کنند. دستگاه پرینتر سه بعدی کاربردهای زیادی را به علت ساختار مهندسی که دارد از آن خود کرده‌است. بطور کلی مهم‌ترین کاربرد این دستگاه نمونه‌سازی اولیه محصول است.

نمونه سازی محصول عموما در راستای کنترل و یافتن مشکلات محصول طراحی شده و ایرادهای احتمالی صورت می‌پذیرد. هر چند به لطف توسعه این فناوری، امکان ساخت قطعات نهایی نیز به وسیله این ماشین‌ها وجود دارد.

شرکت سوبا به عنوان پویاترین شرکت کشور در صنعت بزرگ پرینت سه بعدی در این مقاله شما علاقه‌مندان و طراحان خلاق را با کاربردهای پرینتر سه بعدی به خوبی آشنا خواهد کرد.

1- تولید قطعات صنعتی

کاربردهای پرینتر سه بعدی

همانطور که گفته شد مهم‌ترین و اولین کاربرد پرینتر سه بعدیFDM در ساخت نمونه اولیه و تولید می‌باشد. پرینترهای سه بعدی این امکان را به ما می‌دهند تا قطعات صنعتی متعددی را بدون ساخت قالب و با هزینه مناسب تولید کنیم. از این رو امکان تولید اشیائی با شکل ساده و پیچیده در این روش وجود دارد.

قطعات پرینت سه بعدی شده در روش FDM می‌توانند به شکل مستقیم یا غیر مستقیم در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در شکل مستقیم، قطعه پرینت شده مستقیما در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان مثال چرخدنده همچنین در شکل غیر مستقیم، از قطعه پرینت سه بعدی شده برای الگو گرفتن در مراحل دیگر صنعت استفاده می شود همانند ریخته گری و قالبسازی را می‌توان نام برد.

2- پزشکی

کاربردهای پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی در صنعت پزشکی یک دگرگونی خارق العاده‌ای رقم زده‌است کاربردهای پزشکی این دستگاه روز به روز در حال گسترش است بطوری که طبق آمارهای جهانی حدود ۱۴ درصد از درآمد چاپ سه بعدی از صنعت پزشکی است.
ساخت پروتز: در ساخت پروتز برای بیمار به روش رایج و سنتی هزینه و زمان زیادی صرف می‌شود با پیشرفت علم پروتزهایی با طرح، فرم، رنگ و متناسب به نوع بدن انسان توسط چاپگر سه بعدی طراحی و ساخته می‌شود. ساخت پروتز با پرینتر سه بعدی یک پاسخ مناسب برای بیماران کم‌توان است.

چاپگر زیستی: دانشمندان از زمان‌های قدیم به دنبال ایجاد اعضای بدن انسان بوده‌اند تا مسیری جایگزین را به جای اهدا عضو مسیری برای بیماران فراهم کنند. با پیشرفت فناوری، چاپگرهای زیستی در این حوزه معرفی شدند. چاپگرهای زیستی هر چند از نوع FDM شناخته نمی‌شوند اما از آنجایی که شباهت های جالبی با چاپگرهای FDM دارند در این قسمت به آن اشاره کرده‌ایم.

از جمله کاربردهای حیرت‌انگیز این فناوری که جنبه عملی داشته می‌توان به شبیه سازی قلب انسان توسط دانشمندان با استفاده از چاپگر سه بعدی زیستی در سال ۲۰۱۸ اشاره نمود که پس از تلاش و تحقیق فراوان حاصل شد. همچنین محققان کالج نیویورک در سال ۲۰۱۷ موفق به چاپ سه بعدی گوش مصنوعی شدند که عملکرد و ظاهری بسیار مشابه با گوش انسان دارد. جالب است بدانید فرآیند طراحی و ساخت گوش در طی ۲ روز به نتیجه رسید.

شرکت دانش بنیان سوبا اما به عنوان یک مجموعه مدرن در کشور، از محدود تولید کنندگان چاپگرهای زیستی در دنیاست که توانسته با تحقیق و توسعه بلند مدت به پیشبرد دانش بشر در این حوزه کمک کند. چاپگر سه بعدی زیستی B101 اولین محصول شرکت سوبا در این حوزه است. برای مشاهده این محصول اینجا کلیک کنید.

3- معماری

کاربردهای پرینتر سه بعدی

در معماری هم ردپای پرینتر سه بعدی FDM بطور واضحی به چشم می‌خورد این کاربرد را با ذکر دو نمونه بیان خواهیم‌ کرد:

در ایتالیا درهای جنوبی تعمیرگاه فلورانس که قدمتی 700 ساله داشته‌است نیاز به بازسازی اساسی پیدا می‌کند که با استفاده از فناوری توانمند اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی این پروژه در کمترین زمان ترمیم و بازسازی شده است. همچنین یک استودیو معماری در هلند با استفاده از علم پرینت سه بعدی در حال کار بر روی چند پروژه معماری است.

هر چند استفاده از پرینترهای سه بعدی FDM ماکت سازی نیز از کاربردهای مهم این فناوری در بخش معماری و هنر است.

4- جواهرسازی

کاربردهای پرینتر سه بعدی

چهارمین مورد از کاربردهای پرینتر سه بعدی در تولید جواهرات است بطوری که امروزه بسیاری از جواهرسازان از این تکنولوژی با هدف کاهش زمان تولید برای طراحی و ساخت جواهرات استفاده می‌کنند. به طور معمول از دو فناوری ریخته‌گری دقیق و چاپ مستقیم برای تولید جواهرات زیبا استفاده می‌شود.

پرینتر سه بعدی امکان استفاده از الگو و طرح‌های متعدد در مدت زمان بسیار کوتاه را فراهم می‌کند که باعث کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد. هر چند استفاده از پرینترهای سه بعدی رزینی در این صنعت رایج‌تر است اما امکان استفاده از پرینترهای سه بعدی FDM نیز در این حوزه وجود دارد.

5- آموزش

امروز در حوزه آموزش، تکنولوژی پرینت سه بعدی نقش بسیار پررنگی به خود گرفته‌است. معلمان نمونه‌های فیزیکی ساخته شده با پرینتر سه بعدی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند که موجب ایجاد درک عمیق و دقیق‌تری از موضوع درسی می‌شود و از طریق مطرح نمودن مباحث خلاق، ذهن آن‌ها را به چالش می‌کشند.

به عنوان مثال برای یادگیری بهتر درس علوم، ساختار سه بعدی اتم و مولکول‌ها در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

مولاژ و اسکلت های آموزشی نیز از دیگر موارد آموزشی هستند که میتوانند به عنوان کاربردهای پرینتر سه بعدی FDM ساخته شوند.

6- داندان پزشکی

از دیگر کاربردهای پرینتر سه بعدی و تکنولوژی چاپ سه بعدی در صنعت دندانپزشکی، تولید پروتز، ابزار و کاشت دندان است. فناوری پرینت سه بعدی در دندانپزشکی تا جایی پیش رفت که موفق به تولید براکت با استفاده از اسکن دندان‌ها شد. تولید این نوع براکت تنها چند ساعت طول می‌کشد که با توجه به روش سنتی هم ظریف‌تر و هم مقرون به صرفه‌تر است. این براکت‌ها با دارا بودن نوری استاندارد موجب افزایش سرعت در ترسیم و صاف کردن دندان‌ها می‌شود.

پایان

کاربردهای پرینتر سه بعدی / کاربردهای پرینتر سه بعدی / کاربردهای پرینتر سه بعدی / کاربردهای پرینتر سه بعدی / کاربردهای پرینتر سه بعدی / کاربردهای پرینتر سه بعدی

آخرین اخبار

3 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.