پرینت سه بعدی بدنه خودرو

پرینت سه بعدی بدنه خودرو

پرینت سه بعدی بدنه خودرو یکی از مجذوب‌ترین امکانات دستگاه چاپگر سه بعدی بوده، که در میان تولیدکنندگان خودرو با روش پرینت سه بعدی محبوبیت خاصی دارد. پرینت سه بعدی بدنه خودرو در حال توسعه و گسترش است که اغلب علاقه‌مندان به خودرو از شرکت‌های سازنده خودرو خواستار این هستند رنگ و مدل بدنه خودروی دلخواهش‌ان سفارشی سازی شود.

روش پرینت سه بعدی بدنه خودرو

1- طراحی ایده اولیه

ساخت ماکت اولیه بدنه خودرو

اولین گام برای پرینت سه بعدی بدنه خودرو طراحی و ساخت ایده اولیه است. ابتدا طرح اولیه بدنه خودرو توسط نرم افزار طراحی می‌شود و برای ملموس بودن ایده برای مدیر شرکت ماکت بدنه توسط پرینت سه بعدی پرینت می‌شود.

2- ست کردن بدنه با خودرو

به منظور پیشگیری از غیر استاندارد و هم اندازه نبودن قطعات، ماکت تولیدی را با بدنه خودرو ست می‌کنند تا ایرادها و خطاهای احتمالی شناسایی و رفع شود.

3- تولید بدنه

در این گام بدنه خودرو با فناوری‌های مخنلف پرینتر سه بعدی همانند FDM، SLS و پلی جت به راحتی پرینت می‌شود.

مزایا پرینت سه بعدی بدنه خودرو

1- کاهش وزن خودرو

وزن خودرو یکی از بزرگترین معضلاتی است که تمامی تولید کنندگان خودرو در حین طراحی و تولید خودرو به آن برمی‌خورندو با امتحان کردن روش‌های گوناگون بدنبال کسب ایده‌ای برای کاهش وزن خودروهای تولیدی‌شان هستند زیرا عقیده دارند، خودرویی که از وزن کمتری برخوردار باشد سبک تر بوده و مصرف سوخت کمتری دارد. بنابراین با ظهور و کشف امکانات متعدد چاپگر سه بعدی، پرینت سه بعدی بدنه خودرو با دستگاه چاپگر سه بعدی صورت گرفت و به دنبال آن وزن خودرو با بدنه پرینت سه بعدی شده کاهش پیدا کرد.

2- افزایش سرعت در نمونه‌سازی

همانطور که در مقاله پرینت سه بعدی خانه و ماکت مطرح شد از دیگر مزایای شگفت انگیز پرینت سه بعدی سرعت زیاد در نمونه سازی است. شرکت های تولید خودرو تمایل زیادی به افزایش سرعت به توسعه و گسترش محصولات تولیدی خود دارند از این رو از چاپگرهای سه بعدی برای تولید قعطات و بدنه خودرو با هدف کاهش هزینه‌های نمونه سازی استفاده می‌کنند.

3- کاهش ضایعات

روزانه ضایعات زیادی در کارخانه‌هایی که خودرو ساخته می‌شود تولید می‌شود که این موضوع بسیار نگران کننده بوده زیرا افزایش هزینه و انرژی را برای شرکت سازنده خودرو به همراه دارد. اما با پرینت سه بعدی بدنه خودرو و دیگر قعطات خودرو، علاوه بر اینکه ضایعات تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند از ضایعات تولید شده در بخش‌های دیگر استفاده می‌کنند بنبراین فرآیند پرینت سه بعدی هدف گسترش و توسعه تولیدکنندگان خودرو را محقق می‌سازد.

4- راحتی در جایگزینی قطعات

متاسفانه در شرکت های سازنده خودرو شاهد این هستیم که اگر در حین تولید و مونتاژ بدنه خودرو، بخشی از آن خراب شود جایگزین کردن آن بسیاز زمان بر و مشکل ساز است. با ظهور اسکنر سه بعدی و چاپگر سه بعدی دیگر نگرانی این شرکت‌ها برای جایگزین کردن سریع بدنه خودرو و قطعات خودرو از بین خواهد رفت زیرا فرآیند پرینت سه بعدی بدنه خودرو با بالاترین سرعت و کیفیت روند جایگزینی را انجام می‌دهد.

5- سفارشی سازی

از دیگر مزایای پرینت سه بعدی بدنه خودرو این است که طبق خواسته مشتری بدنه خودرو با طرح اندازه و رنگ دلخواه پرینت خواهدشد. این مزیت بعنوان مزیت رقابتی میان شرکت‌های تولیدکننده خودرو شناخته می‌شود و تولیدکنندگانی که برای بدنه خودروهایشان از فناوری پرینت سه بعدی استفاده می‌کنند سفارشات زیادی را برای تولید خودرو دارند.

مثال‌‌های پرینت سه بعدی بدنه خودرو

نمایی از بخودرو میکرو

1-مجموعه خودرو سازی DS آخرین سری خودرو دارک ساید را که از جنس تیتانیوم بود با روش پرینت سه بعدی تولید کردند. همچنین بدنه خودرو این گروه خودروسازی در آخرین مدل خودروهای تولیدی خود ورقه‌هایی با جنس تیتانیومی را به عنوان بدنه خودرو پرینت سه بعدی کردند.

2- خودروی دو سر نشین کوپن به علت سفارشی سازی و ویژگی‌های شخصی که دارد برای ساخت بدنه خود از پرینت سه بعدی استفاده نمود که از جنس ترموپلاستیک ABS است.

3- شرکت خودروسازی هوندا، خودرویی با بدنه بسیار سبک به نام میکرو تولید کرده است که تمامی بدنه‌اش توسط فناوری پرینتر سه بعدی پرینت شده و دارای مزیت هایی همانند مصرف سوخت کم، هزینه پایین و اقتصادی است.

سخن پایانی

با افزایش امکانات فناوری پرینت سه بعدی شاهد پیشرفت چشمگیر تمامی تولیدکنندگان صنعتی و غیر صنعتی هستیم. پرینت سه بعدی بدنه خودرو، یکی از بهترین کاربردهای دستگاه چاپگر سه بعدی است که تمامی شرکت‌های سازنده خودرو در تلاش هستند از این فناوری برای توسعه و گسترش محصولات خود استفاده کنند. شرکت سوبا برای آشنایی شما علاقه مندان به حوزه پرینت سه بعدی مقالاتی چون معرفی 5 فناوری، پرینت سه بعدی، چاپگر سه بعدی و … را آماده کرده است به آنها سر بزنید منتظر نظرهای زیبایتان هستیبم.

آخرین اخبار

2 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.