پرینت سه بعدی شفاف

پرینت سه بعدی شفاف

پرینت سه بعدی شفاف از دیگر قابلیت‌های فناوری پرینت سه بعدی است که در دنیای امروزی طراحان و تولیدکنندگان زیادی را مجذوب خودش کرده‌است. امکان پرینت سه بعدی قطعات شفاف، به دندان‌پزشکان و معماران نیز در زمینه‌هایی مثل تولید گایدهای جراحی و مدل‌های معماری کمک نموده است. شرکت سوبا به منظور افزایش آگاهی بازدیدکنندگان، مقاله‌ای تحت عنوان پرینت سه بعدی شفاف آماده کرده‌است، بنابراین با ما در ادامه همراه باشید.

نحوه پرینت سه بعدی شفاف

اگر قصد پرینت سه بعدی قطعات شفاف با پرینترهای سه بعدی FDM را دارید، لازم است تنظیمات مناسبی را در نرم‌افزارهای مربوط به جیکدگیری اعمال کنید. این تنظیمات برای فیلامنت‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. اما ما در اینجا برخی از تنظیمات لازم را ذکر کرده‌ایم که این تنظیمات به ویژه برای چاپگرهای سه بعدی تولید شده در شرکت سوبا مناسب هستند. هر چند اگر از چاپگر دیگری استفاده می‌کنید نیز می‌توانید این تنظیمات را به کار ببرید و کیفیت خروجی را مورد بررسی قرار دهید.

1-سرعت پرینت حدود ۳۰ میلی متر بر ثانیه باشد.

2-فن خنک کننده از لایه دوم با ۵۰ درصد سرعت فعال شود.

3-قطر نازل پرینتر ۰.۴ میلی متر باشد (مقادیر دیگر هم قابل استفاده است)

4-ارتفاع لایه ۰.۱۲ میلی‌متر باشد.

بعد از اینکه فلامینت توسط نازل بر روی صفحه اصلی اولین لایه را پرینت کرد باید مطمئن شویم که لایه اول به خوبی به میز کار چسبیده است. دما باید نه آنقدر زیاد باشد که موجب دفرمگی و اعوجاج در لایه های پرینت شود و نه انقدر کم باشد که قطعه شفافیت لازم را نداشته‌باشد یا لایه‌ها به خوبی به هم متصل نشوند. بعد از اینکه پرینت سه بعدی شفاف صورت گرفت باید توسط یک سمباده نرم با سختی ۲۰۰۰ (پوستاب ۲۰۰۰) ، ناهمواری‌های موجود در کار را به سطحی صاف تبدیل کنید.

اما قطعات چقدر شفافیت خواهند داشت؟

فناوری‌های پرینت سه بعدی شفاف

پرینت رزینی قطعه شفاف رنگی

بطور کلی و در مرسوم‌ترین حالت هر ۲ فناوری چاپ رزینی و چاپ FDM برای پرینت سه بعدی شفاف‌ بکار گرفته می‌شوند. در این حالت لازم است مواد اولیه شفاف باشد زیرا اگر شفاف نباشد قطعه پرینت شده نیز همانند دیگر پرینت‌ها دارای سطح شفاف نخواهد بود. قطعات پرینت شده با فناوری پرینت رزینی دارای شفافیت و صافی بیشتری نسبت به فناوری پرینتر FDM هستند. اما در چاپگر FDM قطعات از سطح شفافیت متوسطی برخوردارند. فیلامنت‌های شفاف بعد از پرینت شدن بعد و ایجاد ساختار لایه لایه، دچار افت شفافیت شده و ظاهری شبیه ظروف کریستالی به خود می‌گیرند که از طرفی باعث زیبایی قطعه نیز می‌شود.

فلامینت‌های پرینت سه بعدی شفاف

نمونه ای از محصول پرینت شده با پرینتر fdm فلامینت شفاف نچرال توسط مجموعه سوبا

در بازار جهانی پرینت سه بعدی شفاف، فیلامنت‌هایی همانند PMMA Filament و Clear ABS Filament وجود دارد که تمامی این فیلامنت‌ها شفاف هستند و به عنوان فیلامنت‌های نچرال در دنیای کسب و کار پرینت سه بعدی شناخته‌ می‌شوند. در ادامه راجب مزایای آن‌ها آشنا خواهیم شد. بطور کلی فیلامنت شیشه‌ای به نوعی ترموپلاستیک که دارای خواص شیمیایی خاصی است گفته‌می‌شود. این ترموپلاستیک توانایی عبور دادن نور را داشته بنابراین می‌توانید پرینت سه بعدی شفافی داشته باشید.

1- PMMA Filament

در میان انواع فیلامنت‌هایی که تابحال شنیده بودید فیلامنت Poly(methyl methacrylate) جزو آن دسته از فیلامنت ها است که نام طولانی و مقاومت بالایی دارد. این فیلامنت ساختاری مقاوم و بسیار سبک دارد بنابراین به علت مقاومت بالای آن در برابر ضربه جایگزین بسار خوبی برای شیشه است. این فیلامنت در پرینت‌هایی مثل قطعاتی که نور را را از خودشان انعکاس می‌دهند استفاده ‌می‌شود.

2- Clear ABS Filament

دومین فیلامنت پرینت سه بعدی شفافی که قرار است به شما عزیزان معرفی کنیم فلامینت Clear ABS Filament است. این فلامینت در اصل شفاف و واضح نیست و به فیلامنت نیمه شفاف معروف است و همانند بعضی از فیلامنت‌ها نیاز است با مواد دیگری ترکیب و مخلوط شوند تا به حدی از شفافیت برسند و لایه‌هایی پرینت شده صاف و صیقلی تحویل دهند.

روش‌های افزایش شفافیت

1- برای افزایش شفافیت لازم است سرعت چاپ را به حدود 25 تا 30 درصد برسانید.

2- نازل‌های بزرگ‌تر را برای چاپ لایه‌های ضخیم‌تر استفاده کنید. زیرا ضخامت با شفافیت رابطه عکس دارند، بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق نیاز است از نازل‌های بزرگتر استفاده کرد.

3- برای مطئن شدن از جوش خوردن پلاستیک موجود، دمای نازل را به حداکثر برسانید.

4- برای پرینت سه بعدی شفاف لازم است فن خنک کننده را در فناوری چاپگر سه بعدی خاموش کنید.

5- با دقت فرآیند پرینت سه بعدی شفاف را پیش ببرید.

سخن پایانی

پرینت سه بعدی شفاف یکی از ایده‌آل‌ترین کارهای حوزه پرینت سه بعدی است که می‌توانید با قدم نهادن در این عرصه نتایج مطلوب و دلخواهی بدست آورید. اگر قصد انجام این کار را دارید توصیه ‌می‌کنیم به عنوان تست یک مدل سه بعدی را با فیلامنت شفاف در مقیاس کوچک چاپ سه بعدی کنید تا متوجه روند کار، تنظیمات و سرعت پرینت سه بعدی شفاف باشید. بعد از تسلط بر تنظیمات، می‌توانید با خیالی آسوده قطعات شفاف بزرگتر را پرینت کنید.

مجموعه فعال سوبا امیدوار است این مقاله برای شما مفید واقع شود اگر در زمینه پرینت سه بعدی و فناوری پرینتر سه بعدی با ابهامی مواجه شدید با مشاوران و متخصصین حاذق ما در ارتباط باشید، تا در اسرع وقت پاسخگوی نیاز شما باشیم.

آخرین اخبار

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.