پرینت سه بعدی موتور موشک

پرینت سه بعدی موتور موشک

پرینت سه بعدی موتور موشک

استارت آپ فضایی Agnikul Cosmos از شلیک موفقیت آمیز موتور موشکی که به وسیله پرینتر سه بعدی ساخته شده در یک مرکز آزمایشی ISRO در Thiruvananthapuram هند خبر داد.

هفته گذشته، موتور چاپی Agnilet به مدت 15 ثانیه در مرکز آزمایش عمودی، در مرکز فضایی Vikram Sarabhai (VSSC)، که تاسیساتی متعلق به سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) است، کار کرد.

این آزمایش به دلیل سیاست جدید دولت هند امکان پذیر شده است که به استارتاپ های فضایی اجازه می دهد از امکانات ISRO برای پروژه های خود استفاده کنند. Isro و Agnikul Cosmos یکی از این تفاهم نامه ها را به عنوان بخشی از قرارداد، از طریق IN-SPACE که مسئول آژانس ترویج منافع استارت آپ های فضایی هند است، امضا کرده اند.

در ادامه مقاله پرینت سه بعدی موتور موشک همراه ما باشید.

Agnilet

موتور Agnilet یک موتور نیمه برودتی است که از Inconel-718، یک ابر آلیاژ نیکل که به دلیل مقاومت در برابر دمای بالا و پایداری ابعادی ارزشمند است، پرینت سه بعدی شده است.
سوخت موتور توسط اکسیژن مایع (LOX) و سوخت توربین هوانوردی (ATF) تامین می شود و قادر است 3 کیلو نیوتن نیروی رانش را در سطح دریا پمپاژ کند.
این اولین موتور موشک فلزی تک تکه پرینت سه بعدی دنیا بود و در سال 2021 برای اثبات این مفهوم در IIT Madras با موفقیت آزمایش شد. آزمایش جدید هفته گذشته روش های طراحی و ساخت مورد استفاده در تولید موتور را تایید کرده است.

پرینت سه بعدی موتور موشک
آزمایشات موشکی که با پرینت سه بعدی ساخته شده است.

Srinath Ravichandran، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت Agnikul، گفت: “این لحظه ای فراموش نشدنی برای همه ما در Agnikul است.علاوه بر تأیید فناوری داخلی ما، این یک گام بزرگ در درک چگونگی طراحی، توسعه و شلیک موتورهای موشک در سطح حرفه ای است. ما از IN-SPACE و ISRO برای تحقق این امر بسیار سپاسگزاریم. همچنین از دولت هند برای اینکه چنین تلاش هایی را با ایجاد IN-SPACE ممکن ساخته است، سپاسگزاریم.”

پرینت سه بعدی موتور موشک
موتور موشک پرینت سه بعدی شده

نمونه ای از موتور چاپی Inconel Agnilet را در تصویر بالا مشاهده می کنید. موتور چاپ شده از صفحه انژکتور، محفظه احتراق، کانال های خنک کننده و بخش گلویی تشکیل شده است. سایر اجزای پرینت سه بعدی شامل یک پمپ LOX الکتریکی برای فشار دادن مایع برودتی به داخل محفظه احتراق موتور است. این راکت ها در Rocket Factory-1 در پارک تحقیقاتی IIT Madras تولید خواهند شد. تأسیسات جدید قابلیت های کاملی را برای ساخت موتورهای موشکی در همان محل فراهم می کند.

 Moin SPM، یکی دیگر از بنیانگذاران شرکت Agnikul گفت: “اکوسیستم فضای خصوصی در جهت درست در حال رشد است و همچنین به فناوری های پیشرفته برای ساخت و آزمایش محصولات در سطح جهانی در داخل کشور دسترسی پیدا می کند.
این یک نقطه عطف مهم برای ما و اکوسیستم فضای خصوصی هند است.
با تلاش های IN-SPACE، اکوسیستم فضای خصوصی در مسیر درستی رشد می کند و همچنین به فناوری های روز برای ساخت و آزمایش محصولات کلاس جهانی در داخل کشور دسترسی پیدا می کند. بنابراین، کمک مستقیم به ابتکارات Make in India و Aatmanirbhar bharat».”

Aatmanirbhar Bharat ابتکاری بود که توسط نخست وزیر آغاز شد و قصد دارد هند را به کشوری متکی به خود تبدیل کند.
جدای از خبر آزمایش موفقیت آمیز آتش داغ روی موتور چاپی، خبرهای خوب دیگری نیز برای صحنه فناوری فضایی هند در این هفته وجود دارد، زیرا Skyroot Aerospace اولین موشک خصوصی هند را هفته آینده پرتاب خواهد کرد. موتور Dhawan-1 آنها نیز چاپ سه بعدی شد.
انتظار می رود موتور پرینت سه بعدی Agnikul تا پایان سال 2022 یک پرواز آزمایشی انجام دهد.


پرینت سه بعدی موتور موشک / پرینت سه بعدی موتور موشک / پرینت سه بعدی موتور موشک

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.