ساخت مجسمه و تندیس

ساخت مجسمه و تندیس

مجسمه سازی با پرینترهای سه بعدی

پرینترهای سه بعدی می توانند در ساخت قطعات پیچیده مورد استفاده قرار گیرند. مشابه بسیاری از قطعات دیگر، مجسمه ها و تندیس ها نیز از این قائله مستثنی نیستند. برای ساخت یک مجسمه یا تندیس ابتدا به یک فایل سه بعدی نیاز دارید. فایل سه بعدی از شخص مورد نظر! با داشتن طرح سه بعدی می توان نسبت به ساخت آن با چاپگر سه بعدی اقدام نمود. اما این مراحل چگونه است و به چه صورت می توانیم وارد این حرفه شویم. در ادامه به بررسی مراحل ساخت و جزئیات این حرفه خواهیم پرداخت.

طرح سه بعدی

استفاده از نرم افزارهای تبدیل عکس دو بعدی به طرح سه بعدی

همانطور که ذکر شد برای ساخت هر قطعه ای با چاپگر سه بعدی نیاز به طرح سه بعدی دارید. آیا می توان برای ساخت مجسمه از عکس استفاده نمود؟ نمی توان گفت خیر اما قطعا پاسخ مثبت به این سوال هم کار ساده ای نیست. نرم افزارهایی وجود دارند که می توانند تصاویر دو بعدی شما را به طرح های سه بعدی تبدیل کنند. در این روش قطعا کیفیت و تعداد تصاویر در کیفیت طرح سه بعدی نهایی موثرند. نرم افزارهایی مانند Autodesk Recap 360 میتواند برای این کار استفاده شوند.

برای این کار لازم است تصاویری متعدد از سوژه از نماهای رو به رو، سه رخ، نیم رخ، پشت سر و زوایایی بین این ها تهیه شود. هر چقدر تعداد تصاویر بیشتر، کیفیت نهایی بالاتر. البته توجه به این نکته ضروریست که بهتر است بک گراند تصاویر از سوژه متمایز باشد تا نرم افزار به خوبی سوژه را تشخیص داده و فرایند تبدیل را انجام دهد.

طراحی سه بعدی

طراحی سه بعدی چهره و بدن با استفاده از نرم افزارهای مختلف نیز به عنوان یک روش بهتر و با کیفیت بالاتر می تواند صورت پذیرد. در این روش لازم است یک طراح توانمند با استفاده از نرم افزارهایی مانند نرم ‏افزار طراحی سه بعدی ZBrush نسبت به طراحی اقدام نموده و فایل سه بعدی آن را در اختیار شما قرار دهد. این کار دقیقا مانند نقاشیست. اما نقاشی سه بعدی! تسلط و ریزبینی طراح می تواند در خلق مجسمه و تندیس‏ هایی با ظرافت بالا موثر باشد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید نگران پیدا کردن طراح نباشید. این خدمت در شرکت سوبا نیز ارائه میشه و میتونید از خدمات طراحی سه بعدی سوبا استفاده کنید.

اسکن سه بعدی

اسکنرهای سه بعدی چهره به عنوان روشی دیگر در دستیابی به مدل سه بعدی مورد استفاده قرار میگیرند. همانطور که مشخص است برای این کار نیاز به یک دستگاه اسکنر سه بعدی دارید. با استفاده از اسکنر سه بعدی و یک لپتاپ میتوانید اطراف سوژه مورد نظر خود حرکت کنید و با گردش به دور آن، تمام جزئیات چهره و بدن را به شکل سه بعدی اسکن کنید. اما لازم است به این نکته نیز توجه کنید که هر اسکنری مناسب اسکن چهره نیست. اگر از اسکنر با کیفیتی استفاده نکنید خروجی کار چندان قابل قبول نخواهد بود. هر چند قرار دادن یک خروجی بی کیفیت در اختیار طراح نیز می تواند به طراح کمک کند و در این صورت می توانید طرح سه بعدی را در دو مرحله بدست آورید. در مرحله اول اسکن و در مرحله دوم بهبود فایل اسکن شده در طراحی. اما اگر از اسکنرهای با کیفیت استفاده کنید مسیری ساده تر را خواهید پیمود. چرا که خروجی های با کیفیت می توانند مستقیما در چاپ سه بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

ساخت

برای ساخت مجسمه و تندیس می توانید از چاپگرهای سه بعدی استفاده کنید. طرح اسکن شده را می‏توانید به شکل توخالی یا توپر با استفاده از یک چاپگر سه بعدی بسازید. اگر از چاپگرهای FDM استفاده کنید، در مراحل بعد قطعا به پولیش و پرداخت سطوح نیاز است. اگر از فیلامنت PLA برای ساخت استفاده می‏کنید می‏توانید با پاشش بتونه‏های رقیق شده خودرو بر روی طرح با استفاده از یک پیستوله، لایه ها را محو کنید. و اگر از فیلامنت ABS استفاده می کنید، میتوانید قطعه را با استون پولیش کنید تا سطح آن صیقلی و صاف شود.

در ادامه می توانید با رنگ‏آمیزی طرح خود جلوه زیبایی به آن ببخشید و مجسمه شخصی ساخته شده را به یک طرح نفیس و زیبا تبدیل کنید. هر چند مجسمه های تک رنگ نیز زیبایی و رسمیت مختص خود را دارند. در صورت علاقه به سفارش ساخت مجسمه مورد نظر خود به سوبا می‏توانید از اینجا اقدام کنید.

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.