انواع فیلامنت های تجاری (قسمت سوم)

انواع فیلامنت های تجاری (قسمت سوم)

انواع فیلامنت های تجاری

گستردگی شناخت ما نسبت به مواد مصرفی در پرینترهای سه بعدی می تواند مبدل به یک نقطه قوت در مقابل افراد دیگر شود، چرا که تمام خصوصیات مکانیکی نهایی قطعه کاملا به فیلامنت وابسته است پس بهتر است با دانش کامل ماده اولیه را از بین انواع فیلامنت های تجاری انتخاب کنیم، در این مقاله نیز به معرفی فیلامنت های تخصصی می پردازیم:

فیلامنت ماسه سنگی

فیلامنت­‌های ماسه­‌سنگی پرداخت منحصربه‌فردی را برای قطعات چاپ سه ­بعدی شده‌­ی شما ارائه می‌کنند. این فیلامنت متشکل از ماده‌­ی PLA ( که در مقاله قسمت اول معرفی کردیم) است که شامل پودر گچ ریز برای تولید رنگ و بافت سنگ مانند است. همچنین تغییر مشخصات سطحی به­ سادگی با تنظیم دمای تزریق چاپگر در طول فرایند چاپ امکان‌­پذیر است. با تمرین اندکی شما قادر به تولید قطعاتی خواهید بود که صاف، زبر، یا بین این دو هستند. ماده سه ­بعدی ماسه‌­سنگ فیلامنتی آجری است که توسط تامین‌­کنندگان مختلف تحت نام­‌های تجاری متفاوت ارائه می‌­شود. در حال حاضر معروف­ترین آن­ها LayBrick است.

انواع فیلامنت های تجاری

کاربردها:

استفاده خلاقانه از فیلامنت­‌های سه­ بعدی ماسه­‌سنگی دارای محدودیت­‌های بسیار کمی است، گرچه منصفانه است که بگوییم این فیلامنت دارای یک استفاده­‌ی کاملاً ویژه‌­ای است. این فیلامنت بیشتر برای چیزهایی مانند چشم­‌اندازها و مدل‌­های نمایش معماری محبوب است.

محدوده دمایی چاپ: 165 الی 220 درجه سانتی گراد

مزایا

ظاهر و پرداخت ماسه­‌سنگی واضح، عدم نیاز به صفحه‌ی ساخت داغ، هیچ تاب­‌برداری یا انقباضی در حین فرایند خنک­ کردن وجود ندارد.

فیلامنت چوبی

عجیب به نظر می‌­رسد، اما فیلامنت‌­های سه ­بعدی چوبی واقعی هستند. این فیلامنت ماده­‌ای عالی برای هرکسی است که می­‌خواهد یا نیاز دارد که خلاقیت زیادی را در پروژه­‌های چاپ سه ­بعدی شده‌­ی خود به خرج دهد. این فیلامنت­‌ها حاوی مخلوط دقیقی از چوب­های بازیافتی با یک پلیمر اتصال‌­دهنده‌­ی خاص هستند. مدل خروجی نه تنها شبیه چوب واقعی به ­نظر­ می‌­رسد، بلکه بوی آن نیز شبیه بوی چوب است.

کاربردها:

آن­چه موجب می‌­شود تا علاقمندان چاپ سه­ بعدی از فیلامنت چوب استفاده کنند این است که آن هیچ محدودیتی به غیر از خلاقیت آن­‌ها ندارد. از این فیلامنت می‌توانید برای دکور، جعبه­‌های تزئینی، میزها و صندلی‌ها، مجسمه­‌ها، و هر چیز دیگری که به ذهنتان می­رسد استفاده کنید.

محدوده دمایی چاپ: 200 الی 260 درجه سانتی گراد

مزایا

حاوی الیاف چوب واقعی است،اشیاء چوب­‌مانند منحصربفردی را در سایه ­رنگ‌­ها و سطوح متنوع تولید می­‌کند، در دماهای بالاتر سایه­ رنگ‌­های قهوه‌ای تیره­‌تری را تولید خواهد کرد، تغییر دماهای چاپ سه­ بعدی اثر حلقه‌­ی رشد درختان را شبیه­ سازی می‌کند،به شما اجازه می‌­دهد تا به ­راحتی با قطعه نهایی کار کنید تا به پرداخت مورد نیاز برسید.

انواع فیلامنت های تجاری
انواع فیلامنت های تجاری

فیلامنت فلز

فیلامنت‌­های فلزی در دسته­‌ی مخصوص به خود قرار می‌­گیرند. این فیلامنت‌ها پرداخت­ سطح تأثیرگذار و منحصربه‌فردی به قطعات چاپ سه ­بعدی­ شده می­‌دهند. این مواد از PLA ترکیب­‌شده با درصد بالاتری از پودرهای فلزی ریزدانه تشکیل می­‌شوند. ظاهر و حس قطعات چاپ سه ­بعدی شده درست همانند زمانی است که آن­ها 100% از فلزات ساخته شده باشند. انتخاب­‌های محبوب عبارتند از آلومینیم، برنز، مس و فولاد.

هرکسی که خواهان یک اثر خلاقانه است می­‌تواند روی قطعه‌­ی نهایی کار کند. برای مثال، شما می‌­توانید قطعه­‌ی نهایی را پولیش کنید، یا آن را در معرض هوا قرار داده یا کدر کنید طوری که آن حتی اصیل­تر به نظر برسد. هرچند که آن­ها قطعات فلزی سه ­بعدی خالصی نیستند، اما آن­ها کاملاً مشابه قطعات ساخته شده از فلز به نظر می‌رسند.

کاربردها:

فیلامنت فلزی سه­ بعدی برای محصولات سخت‌­افزاری، اقلام جواهراتی، مجسمه­‌ها، کپی مصنوعات، و بسیاری دیگر از محصولات مناسب است. آن چه شما با مواد سه ­بعدی چاپ می‌­کنید تا حد زیادی به فیلامنت‌­هایی که انتخاب می­‌کنید بستگی دارد.

محدوده دمایی چاپ: 195 الی 220 درجه سانتی گراد (که بسته به نوع فیلامنت متغیر خواهد بود)

مزایا

فوق‌­العاده با­دوام، غیر قابل ­حل،ظاهر و پرداخت فلزی منحصربه‌فرد، انقباض اندک یا عدم انقباض در حین سرمایش، عدم نیاز به صفحه ساخت داغ

فیلامنت HLPS

پلی‌­استایرن با تراکم بالا، به­ طور کوتاه HIPS، یک ماده­‌ی سه­ بعدی زیست­‌تخریب­‌پذیر درخشان با رنگ سفید است. این فیلامنت برای استفاده ایمن است، به این معنی که اثرات مضری برای کاربرانی که در تماس نزدیک با این فیلامنت هستند ندارد. آن برای حیوانات خانگی نیز ایمن است. همانند PVA فیلامنت HIPS نیز به عنوان ماده‌­ی ساپورت‌گذاری عالی عمل می­کند. به خودی خود، استفاده از آن برای ایجاد قطعات چاپ سه ­بعدی ­شده دشوار و نیازمند مهارت بالایی است، به­ خصوص با چاپگرهایی که دارای صفحه ساخت داغ نیستند. به عنوان یک ساختار پشتیبان، محلول بی­‌رنگی به نام هیدروکربن مایع به­ سرعت این فیلامنت را حل می­کند.

کاربردها:

برای چاپ سه ­بعدی، رایج‌­ترین کاربرد برای HIPS به­ عنوان ساپورت برای فیلامنت­‌های دیگر است . گذشته از چاپ سه ­بعدی، صنایع دیگر نیز از HIPS استفاده می‌­کنند چون آن یک پلاستیک محکم و سختی است که آن ها می‌­توانند آن را متناسب با نیازهای خود دستکاری کنند. صنعت غذایی به­ طور گسترده از آن برای بسته­‌بندی استفاده می‌­­کند. استفاده‌­های دیگر شامل سینی­‌های پزشکی، علائم، تمامی انواع اسباب‌­بازی‌­های کودک و بسیاری دیگر از محصولات هستند.

محدوده دمایی چاپ: 230 الی 250 درجه سانتی گراد

مزایا

به عنوان یک ماده­‌ی پشتیبان ABS که به­ راحتی قابل ­حذف است، عمل می‌­کند.

زمانی که با ABS جفت شود، HIPS یک ساختار پشتیبان اکستروژن دوگانه‌­ی عالی است.

در محدوده‌­ی نزدیک غیرسمی است.

فیلامنتPLA با آهن مغناطیسی

همان­طور که از نام آن مشخص است، فیلامنت PLA با آهن مغناطیسی دارای خواص مغناطیسی است. این فیلامنت منحصربه‌فرد ماده­‌ی PLA آغشته به پودر آهن است. این ذرات آهن هستند که به قطعات سه­ چاپ شده پرداخت سطح مفرغی شکل می‌دهند. این اشیاء همچنین به آهنرباها می‌­چسبند، چیزی که می­تواند در مورد پروژه­‌های خلاقانه‌ی مختلف مفید باشد. آن یک ماده تخصصی است که تعداد بسیاری کمی از افراد به آن نیاز خواهند داشت، اما آن‌­هایی که با آن کار ­دارنند فیلامنت آهنی PLA را فوق‌­العاده ارزشمند می­‌یابند.

کاربردها:

اگر می­‌خواهید آهنرباهای یخچالی سفارشی، و چنین نوآوری‌­های دیگری تولید کنید، PLA با آهن مغناطیسی در خدمت شماست. برای کاربران خانگی، این یک ماده­‌ی تقریباً نوظهور و بدیعی است. برای استفاده­‌های جدید­تر، فیلامنت مغناطیسی برای ساخت پروژه­‌های DIY متنوع، حسگرها و ابزارهای آموزشی و غیره مفید است.

محدوده دمایی چاپ: 195 الی 220 درجه سانتی گراد

مزایا

بسیار محکم و فوق­‌العاده با­دوام، این ماده محلول نیست، انقباض اندک تا عدم انقباض در طول فرایندهای خنک­‌سازی حین چاپ.

/ انواع فیلامنت های تجاری /

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.