انواع فیلامنت های تجاری (قسمت دوم)

انواع فیلامنت های تجاری (قسمت دوم)

فیلامنت های تجاری

فیلامنت های کاربردی تر را در مقاله قبلی عنوان کردیم. در این مقاله قصد داریم شما را با فیلامنت های تجاری تخصصی تر آشنا کنیم پس در مقاله انواع فیلامنت های تجاری قسمت دوم با ما همراه باشید.

انواع فیلامنت های تجاری قسمت دوم

فیلامنتPETT

نام بلند آن پلی ­اتیلن تری­متیلن ترفتالات است، چیزی است که به عنوان یک فیلامنت T-Glase شناخته می­‌شود. همانند PET (با یک ”T“)، آن نیز یک فیلامنت محبوب برای چاپ سه­‌بعدی و همچنین سازگار با مواد غذایی است. این فیلامنت غیر­زیست‌‌تخریب‌پذیر است، هرچند که قابل بازیافت نیز می باشد.

کاربردها

PETT یکی دیگر از آن پلیمرهای تأیید­شده توسط FDA است و آن را برای استفاده با مواد غذایی ایمن تولیدمی کنند. اکثریت کاربردهای PETT ظروف متنوع نگه­داری مواد غذایی و دیگر لوازم آشپزخانه هستند                      

محدوده دمایی چاپ :210 الی 230 درجه سانتی گراد

مزایا

محکم و انعطاف ­پذیر،سازگاری زیستی، در طول فرایند چاپ تاب بر نمی­‌دارد یا منقبض نمی­‌شود،رطوبت یا آب را از محیط اطراف جذب نمی­‌کند، در آب تجزیه نمی‌­شود، مورد تأیید FDA، ایمن برای مواد غذایی، مؤثر در اتصال­‌دهی‌

فیلامنت نایلون

فیلامنت نایلون، که پلی ­آمید نیز نامیده می‌­شود، انتخاب محبوب دیگری است. این فیلامنت، پلیمری سنتزی است که محکم­تر و بادوام­تر از ABS و PLA و مقرون به صرفه‌­تر است. همچنین انعطاف‌­پذیر، سبک، مقاوم به سایش، و در مقایسه با ABS و PLA از تردی کمتری برخوردار است. انواع متفاوتی از فیلامنت نایلونی در بازار موجود است و آن­چه شما انتخاب می­‌کنید به این بستگی خواهد داشت که کدام یک با بودجه و نیازهای شما متناسب است. تفاوت بین آن­ها در قابلیت­‌های اتصال­‌دهی لایه‌­ای، استحکام کششی و جذب آب فیلامنت موردنظر است.

کاربردها:

فیلامنت نایلون برای استفاده در تنوع کاملی از کاربردها به لطف استحکام، خواص انعطاف ­پذیر، و دوام‌پذیری خود عالی است. این فیلامنت به­ خصوص برای محصولات مصرف­ی متنوع، ابزارها، اجزای مکانیکی، قطعات ماشین، قطعات ساختاری، ظروف و بسیاری دیگر مناسب است.

محدوده دمایی چاپ:210 الی 250 درجه سانتی گراد

مزایا:

محکم، با­دوام و انعطاف­‌پذیر،تردی کمتر در مقایسه با ABS و PLA

100% ماده­‌ی ترموپلاستیک، این فیلامنت می‌­تواند دوباره ذوب شود و مجدداً بدون هیچ­گونه افت اتصال­‌دهی مورد استفاده قرار گیرد.

انواع فیلامنت های تجاری قسمت دوم
انواع فیلامنت های تجاری قسمت دوم

فیلامنت PET

درحال حاضر، پلی اتیلن تر­فتالات (PET) ماده‌ای محبوب برای استفاده در پرینترهای سه بعدی است. دیگر استفاده­‌ی رایج برای PET در بطری­‌های پلاستیک روزمره است. این پلاستیک هم پایدار و هم بی­ضرر است، هیچ بخار ناخوشایند یا زیان ­آوری ساطع نمی­‌کند، و 100% قابل بازیافت است. در حالت خام خود، این فیلامنت بی‌­رنگ و دارای وضوح کریستالی است. زمانی که در معرض سرما یا گرما قرار می­گیرد این ماده به سرعت به یک حالت غیرشفاف تغییر پیدا می­‌کند. نسخه­‌ی پیشرفته‌­تری از PET فیلامنتی است که PETG نامیده می­‌شود، که با عنوان Amphora AM1800 نیز به بازار عرضه می­شود.

کاربردها:

PET در فهرستی از پلیمرهای تأییدشده توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) قرار دارد. این امر آن را به یک ماده­‌ی کاملاً ”ایمن برای مواد غذایی“ تبدیل می‌سازد، به این معنی که آن برای محصولاتی مانند فنجان­ها و بشقاب­ها و غیره ایمن است. نیاز به گفتن نیست که کاربردهای رایج برای فیلامنت PET شامل ظروف نگه­داری مواد غذایی و لوازم آشپزخانه‌­ی گوناگون است.

محدوده دمایی چاپ: 210 تا 230 درجه سانتی گراد

مزایا

محکم، انعطاف‌­پذیر و با سازگاری زیستی،تاب بر نمی­‌دارد،انقباض پیدا نمی­‌کند،رطوبت را از هوا جذب نمی‌­کند،در آب تجزیه نمی‌­شود،مورد تأیید FDA، ایمن برای مواد غذایی

فیلامنت PVA

PVA (پلی ­وینیل الکل) فیلامنت سه ­بعدی خوبی است که استفاده‌­ی معمول آن به­ عنوان ساپورت در هنگام چاپ با ABS یا PLA است. ساپورت‌گذاری هنگام چاپ قطعات سه­ بعدی با برآمدگی‌­های قابل ­توجه ضروری هستند. بدون ساپورت، چاپ این قطعات غیرممکن یا ناقص خواهد بود. به عنوان یک ماده­‌ی پشتیبان، PVA با چاپگرهایی که دارای اکسترودرهای دوگانه هستند بهتر کار می­‌کند. این ماده ه­ای زیست‌­تخریب‌­پذیر و غیرسمی است که به راحتی در آب شهری حل می­‌شود. تمامی چاپگرهای FDM رومیزی محبوب می‌­توانند از PVA با یک پلتفرم ساخت حرارت­ داده ­شده استفاده کنند چرا که این کار از تاب ­برداشتن در طول فرایند ساخت جلوگیری می‌­کند.

کاربردها

در چاپ سه بعدی، PVA به عنوان ماده‌­ی مناسب برای ساپورت‌گذاری عمل می­‌کند. گذشته از چاپ سه­ بعدی، PVA کاربردهای متعدد دیگری نیز دارد. برای نمونه، ما می‌­توانیم آن را به عنوان یک ضخیم‌­کننده در چسب‌­های کاغذی، در محصولات بهداشت شخصی، به عنوان عامل رهاسازی محصول از قالب، خمیر بازی، و محصولات ماهی­گیری آب شیرین بیابیم.

محدوده دمایی چاپ: 190الی 220 درجه سانتی گراد

مزایا

یک ماده­‌ی زیست­‌تخریب­‌پذیر غیرسمی،محلول در آب،دوام‌­پذیری خوب، چاپ‌­هایی که با مواد دیگر دشوار هستند را آسان می­‌سازد

انواع فیلامنت های تجاری قسمت دوم

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.