خرید پرینتر سه بعدی

خرید پرینتر سه بعدی

در خرید یک پرینتر سه بعدی چه نکاتی را باید بدانیم؟

شاید شما هم مانند بسیاری از دوست داران فناوری پرینت سه بعدی به دنبال خرید پرینتر سه بعدی باشید. و شاید تا کنون با بررسی پرینترهای سه بعدی مختلف در خرید خود دچار تردید شده‌اید. پرینترهای سه بعدی موجود در بازار دارای مشخصات مختلفی هستند. ذکر انبوه این مشخصات توسط فروشندگان ممکن است شما را سردرگم کند.

شرکت دانش‌بنیان سوبا به عنوان یک شرکت پیشرو و صاحب فناوری در این حوزه با شما همراه خواهد بود و با نگاهی بی‌طرف، شما را در خرید چاپگر سه بعدی مورد نیازتان همراهی خواهد نمود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تولید کننده را بشناسید و در مورد آن تحقیق کنید

پرینترهای سه بعدی ماشین‌هایی هستند که از اجزاء مختلف مکانیکی و الکترونیکی ساخته شده‌اند. تولید این ماشین‌ها با وجود برخورداری از فناوری متوسط به بالا، کار دشواری نیست. چرا که شرکت‌های خارجی نقشه‌های ساخت و برنامه کامپیوتری چاپگرهای سه بعدی را در اختیار عموم قرار داده‌اند. ممکن است بسیاری از افراد یا شرکت‌ها با تهیه این نقشه از اینترنت و کمی سعی و خطا، نسبت به ساخت و فروش پرینترهای سه بعدی اقدام کنند.

اما لزوما داشتن یک نقشه برای ساخت چاپگرهای سه بعدی با کیفیت راه‌گشا نیست. شرکت‌های بسیاری هستند که در ساخت چاپگر سه بعدی از نقشه‌های ساده اینترنتی بهره می‌برند حال آن که این نقشه ها مناسب ساخت پرینترهای سه بعدی ساده و با کیفیت متوسط به پایین هستند و با هدف ایجاد سرگرمی و آموزش ارائه شده‌اند.

خرید پرینتر سه بعدی

یک پرینتر سه بعدی حرفه‌ای باید دارای سیستم حرکتی مناسبی باشد. همچنین برنامه کامپیوتری آن باید متناسب با قطعات آن به خوبی تنظیم شده باشد. ضمن آنکه کیفیت قطعات به کار رفته در ساخت پرینترهای سه بعدی نیز بسیار تعیین کننده است. طراحی و ساخت سیستم حرکتی مناسب و ایجاد هماهنگی متناسب بین سیستم‌های دستگاه به منظور ایجاد عملکرد با کیفیت تنها با همکاری چند متخصص توانمند قابل دستیابیست.

بنابراین اگر قصد خرید یک پرینتر سه بعدی را دارید لازم است درباره شرکت تولید کننده تحقیق کنید. قطعا اگر تولید کننده دستگاه سابقه و مشخصات مبهمی دارد و با ارائه اطلاعاتی متناقض، مشخصاتی عجیب و غریب و قیمتی بسیار ارزان تلاش به فروش محصول خود دارد، ممکن است یک انتخاب اشتباه باشد و باعث دور ریختن پول شما شود.

پشتیبانی و خدمات پس از فروش را جدی بگیرید

بسیاری از افراد پس از خرید پرینتر سه بعدی از برندهای خارجی موجود در بازار، از خرید خود ابراز رضایت نموده‌اند اما پس از مدتی و با بروز عیب در دستگاه خود، متوجه شده‌اند که قطعه یدکی دستگاه آن‌ها یا در بازار پیدا نمی‌شود یا بسیار گران قیمت است. ضمن آنکه وجود یک نمایندگی برای تشخیص عیب و تعمیر دستگاه حائز اهمیت است. از این رو افراد زیادی پس از بروز اولین مشکل در چاپگر سه بعدی خود ناچار به کنار گذاشتن آن شده‌اند.

البته این صرفا یک مثال بود. ممکن است یک شرکت خارجی در ایران دارای نمایندگی‌های معتبر و مشخصی باشد که محصولات را به خوبی پشتیبانی می‌کنند و حتی ممکن است یک تولید کننده داخلی هیچ پشتیبانی‌ای از محصول تولیدی خود نداشته باشد و به تماس‌های شما برای حل مشکلات پاسخ درستی ندهد!!!

برای حل این مشکل می‌توانید مشتریان قدیمی یک فروشنده را پیدا کنید و استعلام لازم را از آن‌ها بگیرید. فراموش نکنید که ممکن است برخی فروشندگان سودجو افراد نزدیک خود را به عنوان مشتریان سابق خود به شما معرفی نمایند تا با ارائه اطلاعات نادرست و اغراق آمیز، شما را ترغیب به خرید نمایند.

این دیگر هنر شماست که بتوانید با درخواست تصاویر از عملکرد محصول، پیدا کردن تعدادی از مشتریان سابق و واقعی فروشنده، بررسی اصالت و محل فروشگاه و محل تولید و تعمیرات نسبت به صداقت فروشنده اطمینان حاصل نمایید. البته ما توصیه به بدبینی نمی‌کنیم چرا که بدبینی باعث سردرگمی و گمراهی شما در خرید پرینتر سه بعدی می‌شود.

مشخصات دستگاه‌ها را با نیاز خود تطبیق دهید

دنبال ترین‌ها نباشید. پیشرفته‌ترین، بزرگ‌ترین، کوچکترین، ارزان‌ترین، گران‌ترین و… اینها همگی در حاشیه خرید شما قرار می‌گیرند. بهترین انتخاب برای خرید پرینتر سه بعدی انتخابیست که بیشترین تطبیق با نیاز شما را داشته باشد.

به عنوان مثال شاید تصور خرید پرینتر سه بعدی بسیار بزرگ با این نگاه که ممکن است زمانی مجبور به پرینت قطعات بزرگ شوم، تصور مناسبی نباشد. چاپگرهای سه بعدی بزرگ علاوه بر مشکلاتی که در حمل و جابجایی دارند، اپراتوری مشکل‌تر، مصرف برق بالاتر و استهلاک بیشتری نیز دارند. و اگر غالب قطعات مورد نظر شما کوچک است، بهتر است به فکر روز مبادا نباشید. حتی در بسیاری از موارد می‌توانید قطعات بزرگ خود را چند تکه بسازید و به هم متصل کنید.

یا مثلا خرید پرینتر سه بعدی بسیار پیشرفته ممکن است شما را متحمل هزینه کند. باید به نیاز خود توجه کنید و دستگاهی متناسب با نیاز خود تهیه کنید تا بهترین بهره‌وری اقتصادی را داشته باشید. در بخش مشخصات فنی به مواردی اشاره خواهیم کرد که شاید به شما در انتخاب دقیقتر و جزئی‌تر کمک نماید.

خرید پرینتر سه بعدی را بر اساس نیازتان انجام دهید. لزوما پرینترهای گران بهتر نیستند.

کدام مشخصات فنی در خرید پرینتر سه بعدی مهم هستند؟

دقت دستگاه

توجه کنید دقت دستگاه را متناسب با نیاز خود مورد نظر قرار دهید. اگر قصد ساخت مجسمه و اکسسوری‌های مختلف را برای عرضه به بازار دارید، باید دقت دستگاه شما به قدری باشد که لایه‌های پرینت شده دارای یکنواختی مناسبی باشند. البته فراموش نکنید که پرینترهای سه بعدی قطعات را لایه لایه می‌سازند . طبعا کیفیتی مشابه تزریق پلاستیک نخواهند داشت. اما دقت دستگاه می‌تواند بر زبری چاپ قطعه شما تاثیرگذار باشد.

جنس بدنه و اجزاء ثابت دستگاه

جنس بدنه نیز در انتخاب دستگاه دارای اهمیت است. معمولا دستگاه‌هایی که بدنه‌ای از جنس پلاستیک یا پلکسی دارند، در برابر ضربه و لرزش کمتر مقاومت دارند. اما در هر حال سبک‌تر نیز هستند. اگر حمل و نقل برایتان اهمیت زیادی دارد دستگاه‌هایی با بدنه پلاستیکی قابل درنظر گرفتن هستند، البته در صورتیکه آنها را با احتیاط حمل کنید تا دچار شکستگی نشوند.

پرینتر سه بعدی با کیفیت

اما اگر دوام بالا و کیفیت برایتان اولویت دارد بدنه و اجزاء فلزی دارای اولویت است. اتصالات مکانیکی فلزی در صورتیکه به حد کافی مقاوم باشند و طراحی مناسبی در آن‌ها اعمال شده باشد می‌توانند در بلند مدت به خوبی عمل کنند و علاوه بر لرزش کمتر و دوام بیشتر، نیاز به کالیبره نمودن دستگاه را کاهش دهند و شما مجبور نباشید که در فواصل کوتاه دستگاه را تنظیم و کالیبره نمایید. با اطمینان از اتصالات مکانیکی دستگاه مورد نظرتان، خرید پرینتر را با خیالی آسوده‌تر انجام دهید.

دستگاه هایی که دارای بدنه فلزی هستند معمولا کیفیت ساخت بالاتری را ارائه میدهند. این نکته را در خرید پرینتر سه بعدی مورد نظر قرار دهید.

سیستم حرکتی

سیستم حرکتی یکی دیگر از موارد مهم و حائز اهمیت در دستگاه‌های پرینتر سه بعدی است که البته بر دقت دستگاه نیز بسیار اثر گذار است. سه نوع سیستم حرکتی در چاپگرهای سه بعدی رایج است. در خرید پرینتر سه بعدی به سیستم حرکتی دستگاه دقت کنید. در ادامه به معرفی سیستم‌های حرکتی پرینترهای سه بعدی را می‌پردازیم.

1- سیستم حرکتی بلبرینگ خطی و شفت

این سیستم در بسیاری از چاپگرهای سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلبرینگ‌های خطی دقت نسبتا مناسبی دارند و اگر جنس آن‌ها مناسب باشد می‌توانند با لقی کم و مداومت بالا کار کنند. البته جنس شفت هم بسیار مهم است. شفت‌های آهنی معمولی کیفیت مناسبی ندارند. دستگاه‌هایی که دارای شفت هارد کروم هستند نسبت به نمونه‌هایی که دارای شفت آهنی هستند اولویت دارند. شفت هارد کروم براقیت بیشتری از شفت‌های معمولی دارد.

2- سیستم حرکتی چرخ و پروفیل

چرخ و پروفیل یک سیستم حرکتی روان و با لقی پایین است که استفاده از آن در چاپگرهای سه بعدی اخیرا رایج شده است. اگر سازنده دستگاه، دقت کافی در طراحی دستگاه و نصب چرخ‌ها را لحاظ کرده باشد، می‌توان گفت این سیستم مناسب‌ترین سیستم حرکتی در چاپگرهای سه بعدی است. چرا که قیمت و دقت آن بسیار مناسب است. اگر قصد خرید پرینتر سه بعدی را دارید حتما به لقی چرخ و پروفیل‌های آن توجه کنید.

چرخ و پروفیل

3- ریل و واگن

ریل و واگن‌ها از جمله سیستم‌های حرکتی هستند که بالاترین دقت را ایجاد می‌کنند. اما باید دید این دقت بالا آیا در یک چاپگر سه بعدی به افزایش کیفیت کمک می‌کند؟ پاسخ همیشه مثبت نیست! در خرید پرینتر سه بعدی FDM، کیفیت چاپ وابسته به بسیاری از مولفه‌هاست. از جمله موارد مهم شامل طراحی مناسب، دقت موتورها، دقت درایورها، کیفیت و دقت رشته‌های فیلامنت و… است.

ریل و واگن

ریل و واگن‌ها عمدتا در چاپگرهای سه بعدی معمولی کمکی به افزایش کیفیت نمی‌کنند. درست برخلاف دستگاه‌های فرز و تراش CNC. چرا که محورهای چاپگرهای معمولی تحت تنش‌های بسیار بالا قرار ندارد. اما یک دستگاه CNC تراش یا فرز، با توجه به آنکه عمل براده برداری را انجام می‌دهد، در جهات مختلف تحت تنش قرار می‌گیرد.

بنابراین با توجه به مجموع دقت‌های سایر قطعات در پرینترهای سه بعدی، به نظر می‌رسد ریل و واگن صرفا یک هزینه را به شما تحمیل خواهد نمود و این سیستم بیشتر جنبه تبلیغاتی و بزرگنمایی دارد. البته لازم است توجه کنید که اگر خرید پرینتر سه بعدی بزرگ و غول پیکری ترا مورد نظر دارید، بهتر است سیستم‌ آن‌ها ریل و واگن باشد تا تنش را به خوبی تحمل کند.

در پرینترهای سه بعدی که در ابعاد متوسط کار می‌کنند (مثلا ابعاد میز 30*30 سانت) سیستم حرکتی چرخ و پروفیل می‌تواند کیفیت مناسبی را ارائه دهد. البته نحوه طراحی این سیستم توسط سازنده نیز مهم است.

میز کار

میز کار چاپگرهای سه بعدی در سهولت یا دشواری اپراتوری اثرگذارند. اگر قصد خرید پرینتر سه بعدی مناسبی را دارید، حتما به کیفیت و نوع میز کار آن توجه کنید. اگر توان گرمایی میز کار دستگاه پایین باشد، در پرینت برخی مواد مانند ABS با مشکل مواجه می‌شوید.

همچنین میز کارهای ضخیم در پرینترهای سه بعدی دارای اهمیت هستند. افزایش ضخامت میز کار به کاهش لرزش و کالیبراسیون بهتر کمک می‌کند. توجه کنید در خرید پرینتر سه بعدی باید به جنس میز کار هم دقت کنید. در دستگاه‌های بزرگ، میز کارهای غیرفلزی چندان مناسب نیستند. چرا که سطح بزرگ میز کار در نمونه‌های غیر فلزی معمولا دچار لرزش می‌شود (مگر آنکه ضخامت میز خیلی زیاد باشد).

اما در میز کارهای کوچک (مثلا 20*20 سانت) میز کار غیر فلزی به چابکی و سرعت دستگاه شما کمک می‌کند. بنابراین در خرید پرینتر سه بعدی خانگی به این نکته توجه کنید.

میز کار ضخیم در چاپگرهای بزرگ دارای اولویت است. در چاپگرهای کوچک، نازک بودن میز کار می‌تواند به بالا بودن سرعت چاپ کمک کند. برای خرید پرینتر سه بعدی به این نکته توجه کنید.

سیستم تزریق (اکسترودر)

سیستم تزریق یا همان اکسترودر از دیگر مواردیست که در هنگام خرید پرینتر سه بعدی باید به آن توجه کنید. سیستم‌های تزریق از نظر شیوه عملکرد به دو نوع دایرکت درایو و Bowden دسته‌بندی می‌شوند. نوع دایرکت درایو دارای مزایای مختلفی نظیر کیفیت بالا در چاپ، اپراتوری آسانتر، امکان پرینت فیلامنتهای منعطف و… است. در حالیکه از مزایای اکسترودرهای Bowden می‌توان به سرعت چاپ بالاتر به دلیل وزن پایینتر سیستم متحرک اشاره نمود.

اکسترودر دایرکت درایو

در مجموع بسیاری از کاربران حرفه‌ای، اکسترودرهای دایرکت درایو را ترجیح می‌دهند. این نکته را در خرید پرینتر سه بعدی مورد نظر قرار دهید.

رابط کاربری

رابط‌های کاربری نیز در خرید پرینتر سه بعدی حائز اهمیت هستند. بعضی از چاپگرهای سه بعدی به خصوص تعداد زیادی از کیت‌هایی که در بازار به فروش می‌رسند، فاقد نمایشگر هستند. عدم وجود نمایشگر ممکن است قیمت پایینتری را به همراه داشته باشد اما شما برای پرینت قطعات خود ناچار به استفاده از یک کامپیوتر یا لپتاپ هستید و مادامی که از پرینتر استفاده میکنید باید ارتباط آن با کامپیوتر برقرار باشد. در این حالت هرگونه sleep شدن کامپیوتر یا قطع شدن کابل باعث می‌شود که پرینت شما متوقف شده و مجبور به تکرار آن از ابتدا شوید.

در انواع دیگری از چاپگرهای سه بعدی نیز از نمایشگر‌های کاراکتری استفاده می‌شود. این نمایشگرها هرچند زیبایی چندانی ندارند اما امکان اتصال Sd cardرا فراهم میکنند و دیگر نیازی به حفظ ارتباط چاپگر با رایانه را ندارید.

اما چاپگرهای دیگری نیز هستند که از نمایشگر گرافیکی استفاده می‌کنند. این نمایشگرها دارای ابعاد بزرگتری نسبت به نمایشگرهای کاراکتری هستند و نمایش بهتری را ارئه می‌دهند. از طرفی کمتر اتفاق می‌افد که یک پرینتر به خاطر داشتن چنین نمایشگری گران باشد.

اما نمایشگرهای لمسی گرانتری نیز در پرینترهای سه بعدی موجود در بازار وجود دارد. این نمایشگرها دارای رابط کاربری راحت‌تری هستند. اما معمولا برد الکترونیکی که این نمایشگر را پشتیبانی می‌کند گران است و لذا معمولا این چاپگرها قیمت بالاتری نسبت به انواع معمول دارند.

از طرف دیگر با توجه به اینکه نمایشگر چاپگر سه بعدی یک رابط کاربری محدود است و کاربر در هر بار پرینت صرفا چند کلیک ساده بر روی آن انجام می‎‌دهد، شاید پرداخت هزینه زیاد برای چاپگری که مزیت آن استفاده از نمایشگر لمسی است خیلی منطقی نباشد. چرا که پرینتر سه بعدی مانند یک تلفن همراه نیست که دائما قصد کار کردن با آن را داشته باشید.

در مجموع چاپگرهای دارای نمایشگر گرافیکی دارای رابط کاربری مناسبی هستند. اگر قصد خرید پرینتر سه بعدی را دارید به نمایشگر آن نیز توجه کنید. اگر مسئله هزینه برای شما دارای اهمیت نیست می‌توانید نمایشگرهای لمسی را نیز مورد نظر قرار دهید. هر چند در مجموع در اپراتوری دستگاه استفاده چندانی از نمایشگر نمی‌شود و پرداخت هزینه زیاد برای این آپشن شاید منطقی نباشد.

پایان

خرید پرینتر سه بعدی /

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.