پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی

چاپ سه بعدی به فرایندی گفته می‌شود که در آن ساخت قطعات به روش ساخت افزایشی صورت می‌پذیرد. این روش مطابق فایل سه بعدی قطعه عمل می‌کند. یک قطعه سه بعدی را تصور کنید که آن را به چندین مقطع تقسیم (اسلایس) کنیم. سپس هر مقطع از قطعه را ساخته و مقاطع را روی هم قرار دهیم و به هم بچسبانیم تا قطعه نهایی ساخته شود.

فهرست

 

پرینت سه بعدی قطعات

 

بنابراین ابتدا یک مقطع از قطعه مورد نظر توسط پرینتر سه بعدی ساخته شده و سپس ساخت مقطع جدید بر روی مقطع قبلی صورت می‌پذیرد. این فرایند تا آخرین لایه و اتمام ساخت ادامه می‌یابد. فناوری پرینت سه بعدی یکی از صدها نوع فناوری‌هایی است که در سال‌های اخیر جایگاه خود را در صنایع مختلف به خوبی پیدا کرده است. پرینترهای سه بعدی قابلیت تولید محصولات با سرعت و دقت بالا را دارند. شرکت سوبا به عنوان یکی از فعال‌ترین و متخصص‌ترین مجموعه‌ها در حوزه پرینت سه بعدی، مقاله‌ای جامع را خدمت شما علاقه‌مندان ارائه می‌دهد با ما همراه باشید.

 

چه نوع اشیائی با پرینتر سه بعدی تولید می‌شوند؟

 

فناوری چاپ سه بعدی قادر است، تمامی اجسام پیچیده را به صورت لایه لایه تولید کند. بنابراین می‌توان گفت همه چیز را می‌توان مدل سازی سه بعدی کرد و با پرینتر سه بعدی به یک محصول چاپ سه بعدی شده تبدیل کرد. با پیشرفت در صنعت پرینت سه بعدی می‌توان ردپای شگفت انگیز این فناوری را در تمامی حوزه‌ها مشاهده کرد همانند حوزه‌های پزشکی، صنعتی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، زیستی، آموزشی و معماری.

اگر علاقه‌مند به کسب پاطلاعات بیشتر درمورد کاربردهای پرینت سه بعدی هستید می‌توانید به قسمت کاربردهای پرینتر سه بعدی سایت سوبا سر بزنید.

 

روش‌های پرینت سه بعدی

 

پرینت سه بعدی به روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد. پیش از ۲۱ نوع فناوری چاپ سه بعدی در دنیا وجود دارد که هر فناوری فرایند چاپ را به گونه‌ای صورت می‌دهد. وجه اشتراک این فناوری‌ها ساخت قطعات به شکل افزایشی یا همان لایه لایه است.

در میان روش‌های مختلف پرینت سه بعدی، فناوری پرینت سه بعدی FDM به عنوان رایج‌ترین فناوری شناخته می‌شود. اما روش‌های دیگری مانند پرینت سه بعدی SLS، SLM، رزینی و زیستی نیز از جمله روش‌های مرسوم چاپ سه بعدی هستند که در کشور نیز ارائه می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با فرایندهای مرسوم چاپ سه بعدی، مقاله‌ معرفی ۵ فناوری پرینت سه بعدی را مطالعه نمایید. اما برای صرفه جویی در زمان شما، دو فناوری رایج‌تر را در اینجا معرفی می‌کنیم.

 

پرینت سه بعدی

 

فناوری FDM

 

این فناوری به عنوان مرسوم‌ترین فناوری ساخت افزایشی شناخته شده است. در این روش ماده مصرفی دستگاه (فیلامنت) از یک قرقره به سیستم تزریق دستگاه هدایت می‌شود و از طريق نازل به بيرون هدايت مي‎‌شود. حركت نازل مطابق دستورات از پیش تعیین شده توسط کامپیوتر انجام می‌شود و مقطعی از قطعه بر روی میز کار دستگاه چاپ می‌شود. پس از چاپ یک لایه، نازل به ارتفاع بالاتری رفته و چاپ لایه بعدی را بر روی لایه قبلی انجام می‌دهد.

 

فناوری رزینی (روش LCD)

 

در این فناوری ماده مصرفی دستگاه رزین‌های حساس به UV است. رزین‌های چاپ سه بعدی پلیمرهایی هستند که با تابش UV خشک می‌شوند. در این روش، رزین درون مخزن دستگاه قرار می‌گیرد. سپس میز متحرک دستگاه که در جهت محور عمودی حرکت می‌کند، به شکل وارونه و از بالا وارد مخزن رزین می‌شود و تا انتهای مخزن پایین می‌رود به طوریکه فاصله بسیار کمی بین میز و کف مخزن باقی می‌ماند.

 

چاپگر سه بعدی رزینی

 

در زیر مخزن یک LCD قرار دارد که تابش UV را انجام می‌دهد. این LCD مقطع شکل مورد نظر را تابش داده و لایه ای از رزین خشک می‌شود و به میز متحرک می‌چسبد. سپس میز به مقدار کمی به سمت بالا حرکت می‌کند و تابش مقطع بعدی انجام می‌شود. این فرایند تا اخرین لایه ادامه پیدا میکند و فرایند ساخت قطعه تکمیل می‌شود.

 

فیلامنت چیست؟

 

پرینت سه بعدی FDM محصولات را به وسیله ماده‌اولیه‌ای بنام فیلامنت انجام می‌دهد. فیلامنت‌ها همان رشته‌های نازک از جنس پلیمرهای ترموپلاستیک هستند. انتخاب و بکارگیری فیلامنت‌ها در تولید هر محصولی بستگی به دانش اپراتور و نوع محصول تولیدی دارد. فیلامنت‌ها انواع مختلفی دارند اما از مرسوم‌ترین آن‌ها که در بازار موجود است فیلامنت‌های TPU، PLA و ABS هستند.

 

1- فیلامنت ABS

 

در زمینه چاپ سه بعدی از معروف‌ترین متریال مورد استفاده، فیلامنت ABS است. این متریال با دارا بود کیفیت، خاصیت مکانیکی مطلوب و قیمت متعادل جایگاه ویژه‌ای در بین طراحان و خلاقان حوزه پرینت سه بعدی برخوردار است.

 

2- فیلامنت PLA

 

دومین فیلامنت پر طرفدار و کاربردی که در این مقاله با آن آشنا خواهید شد، فیلامنت PLA است که ویژگی‌هایی چون قیمت مناسب، کیفیت بالا، راحتی در استفاده و در دسترس بودن آن باعث شده‌است در جایگاه نخست محبوبیت و معروفیت حتی قبل از فیلامنت ABS قرار بگیرد.

 

ویژگی‌های فیلامنت

 

1- دارای جنس مطلوب باشد تا کیفیت قطعه پرینت شده بالا باشد.

2- قطر فیلامنت در تمام طول خود از یکسان باشد.

 

مزایای پرینت سه بعدی

 

چاپ سه بعدی روشی است که در آن امکان ساخت قطعات بدون نیاز به قالب سازی وجود دارد. همچنین ساخت افزایشی و لایه لایه، مزایای مختلفی در ساخت قطعات به همراه دارد. برخی از مزایای آن عبارتند از:

 

1- سرعت در نمونه سازی

 

با داشتن یک طرح سه بعدی می‌توانید فرایند ساخت قطعه را به روش پرینت سه بعدی به سرعت انجام دهید. در واقع از آنجایی که پرينت سه بعدي به تجهیزات و ادوات متعدد مانند قالب و قالب‌سازي نیاز ندارد، می‌تواند در ساخت قطعات نمونه به عنوان یک روش سریع عمل کنید. از این رو بسیاری از طرفداران تکنولوژی، از این روش تحت عنوان rapid prototyping نیز یاد می‌کنند.

 

2- قیمت تمام شده مناسب در تیراژ پایین

 

با توجه به عدم نیاز به قالب در فرایند ساخت، چاپ سه بعدی برای ساخت قطعات کم تیراژ بسیار به صرفه است. چرا که هزینه ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک یا دایکست بسیار بالاست و در صورتی که قصد تولید قطعات با تیراژ زیاد را نداشته باشید، این روش‌ها به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارند.

 

3- امکان ساخت قطعات پیچیده

 

نمای زیبا از محصول تولید شده پیچیده به روش اپرینت سه بعدی

ساخت افزایشی بر مبنای ساخت قطعات به صورت لایه لایه عمل می‌کند. بنابراین امکان ساخت پیچیده‌ترین هندسه‌ها در این روش وجود دارد. یک پرینتر سه بعدی سه محور می‌تواند قطعاتی با پیچیدگی بسیار بالا تولید کند. در صورتیکه ممکن است برای ساخت قطعه‌ای با پیچدگی مشابه با دستگاه CNC، نیاز به دستگاه‌های پیچیده 4 یا 5 محور وجود داشته باشد.

4- ساخت قطعات به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت انسان

پرینترهای سه بعدی فرایند ساخت را بر اساس جیکد صورت می‌دهند. جیکدها دستوراتی هستند که فرایند ساخت و جزئیات آن را به دستگاه منتقل می‌کنند و دستگاه پروسه ساخت را بر اساس آن انجام می‌دهد. بنابراین روش پرینت سه بعدی نیازی به دخالت انسان ندارد و می‌تواند دقت بالایی در ساخت را به همراه داشته باشد.

5- تولید ضایعات بسیار کم

پنجمین و اقتصادی‌ترین مزایای پرینت سه بعدی این است که در حین و بعد از تولید مقدار ضایعات تولید شده نسبت به روش سنتی همانند تراش CNC بسیار کاهش پیدا می‌کند، زیرا هم در پرینت سه بعدی بافناوری‌های پرینتر سه بعدی از مواد اولیه و افزودنی کمتری استفاده می‌شود و هم مواد اولیه مورد نیاز به مقیاس بسیار کوچک تبدیل و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین ضایعات به سطح حداقل می‌رسند. در پی این مزیت خوب پرینت سه بعدی، به علت اینکه فایل‌های دیجیتال طراحی شده به دستگاه پرینتر سه بعدی ارسال و پرینتر سه بعدی آن را تولید می‌کند هزینه‌های حمل و نقل مواد اولیه، مواد افزودنی و محصول تولید شده در فواصل طولانی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

6- قابلیت تولید محصولاتی سبک اما قوی

از دیگر مزایا و قابلیت‌های جذاب پرینت سه بعدی این است که، همزمان با ساده سازی روند تولید، کیفیت محصول نهایی را به حداکثر رسانده و تا حد امکان حفظ می‌کند. زیرا پرینترهای سه بعدی در روند کارشان از پلیمرهایی با کیفیت و سبک استفاده می‌کنند که موجب قوی و سبک شدن قطعات تولیدی می‌شوند.

معایب روش پرینت سه بعدی

فناوری پرینت سه بعدی همانند دیگر فناوری‌های مدرن در کنار مزایای خوب و کاربردی که دارند دارای معایبی هم هستند که اغلب این معایب با کشف امکانات دستگاه‌های پرینتر سه بعدی رفته رفته از بین می‌روند. در این قسمت از مقاله پرینت سه بعدی سایت سوبا قرار است محدودیت‌های این روش را برای شما عزیزان و علاقه‌مندان شرح دهیم پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

1- زیاد بودن هزینه‌ها برای تولید انبوه

در بسیاری از روش های تولید، زمانی‌که از یک محصول در تیراژ پایین تولید کنند برای آن تولیدی هزینه‌ها بالا می‌رود و صرفه اقتصادی ندارد و به همین علت اغلب روش‌های تولید سنتی در تیراژ بالا هزینه‌های کمی را برخوردارند. اما برای تولید محصول با روش پرینت سه بعدی به علت بالا بودن هزینه چاپ، قیمت بالای فلامینت‌های مورد استفاده و سرعت پایین در تولید محصول، هزینه‌های پرینت سه بعدی در تیراژ بالا بسیار هنگفت و طاقت فرسا است. به همین علت در تولید محصولات در تیراژ بالا با روش پرینت سه بعدی یک محدودیت در فناوری پرینت سه بعدی محسوب می‌شود. بنابراین زمانی‌که قرار است یک محصول یا قطعه به تعداد کم تولید شود از روش ساخت افزایشی استفاده‌می‌شود.

2- محدودیت در مواد اولیه

فناوری پرینت سه بعدی به‌علت نوین و جدید بودن تمامی قابلیت‌های آن کشف نشده‌است به همین دلیل در استفاده از مواد اولیه محدودیت وجود دارد که این عیب موجب می‌شود نتوانیم از قطعات و محصولات تولید‌شده با پرینتر سه بعدی به عنوان محصول نهایی استفاده کنیم. بنابراین در مقایسه با بقیه فناوری‌های ساخت همانند تراشکاری و قالب‌گیری از مواد اولیه محدودی می‌شود استفاده کرد، اما صنعت پرینتر و پرینت سه بعدی روز به روز در حال پیشرفت است و خوشبختانه در آینده محدودیتی در استفاده از مواد اولیه پرینترهای سه بعدی نخواهیم داشت.

3- محدودیت در اندازه قطعات تولیدی

سومین محدودیت موجود در روش پرینت سه بعدی این است که اندازه قطعات تولیدی بین بازه‌ای استاندارد و مشخص قرار دارد، که موجب می‌شود قطعات خیلی بزرگ و خیلی کوچک با پرینت سه بعدی تولید نشوند یا تولید آن‌ها زمانبر باشد.

خدمات پرینت سه بعدی سوبا

شرکت دانش بنیان سوبا با بهره‌مندی از چاپگرهای سه‌بعدی پیشرفته و با کیفیت پاسخگوی نیاز مشتریان در حوزه‌های مختلف ساخت افزایشی است. این خدمات در سوبا با تکنولوژی‌های پرینت سه بعدی FDM، پرینت سه بعدی رزینی و پرینت سه بعدی زیستی (بایوپرینت) ارائه می‌شود.

قطعه چاپ شده با فیلامنت PLA

چنانچه متقاضی استفاده از خدمات پرینت سه بعدی هستید، با مراجعه به بخش خدمات، نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید. کارشناسان سوبا پس از بررسی فایل سه بعدی شما، در کمترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم را جهت اعلام هزینه، مدت زمان ساخت و جزئیات چاپ انجام خواهند داد.

قیمت خدمات پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی یک تکنولوژی بسیار جذاب و فراگیر است. از میان سوالات پرتکرار و مهم علاقه‌مندان، قیمت دستگاه پرینتر سه بعدی و خدمات پرینت سه بعدی بسیار پرتکرار بوده‌است قیمت خدمات چاپ سه بعدی بستگی به نوع پرینتر سه بعدی بکار گرفته شده و فایل سه بعدی داده شده به دستگاه دارد به عنوان مثال فناوری پرینت سه بعدی رزینی به دلیل استفاده از موادی گرانتر نسبت به فرایند FDM، قیمت بالاتری را به همراه دارد.

برای استعلام دقیق قیمت خدمات در این حوزه می‌توانید فایل سه بعدی خود را از اینجا ارسال کنید تا کارشناسان سوبا در کمترین زمان، قیمت و جزئیات ساخت را با شما در میان بگذارند.

عوامل اثرگذار بر قیمت خدمات

موارد متعددی بر قیمت خدمات در این حوزه اثرگذارند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره نموده‌ایم:

1- ابعاد قطعه

با توجه به ساخت قطعات به شکل لایه لایه، بدیهی است که هرچقدر ابعاد قطعه بزرگتر شود، مدت زمان ساخت آن نیز افزایش می‌یابد و مواد بیشتری در چاپ استفاده می‌شود. با توجه به این موضوع، بزرگ بودن ابعاد قطعه سبب افزایش قیمت این خدمات خواهند شد.

2- کیفیت قطعه

در چاپ سه بعدی هرچقدر ضخامت لایه‌ها کوچکتر انتخاب شوند، کیفیت نهایی محصول افزایش می‌یابد. اما کوچک شدن ضخامت لایه‌ها سبب افزایش مدت زمان ساخت قطعه در مجموع می‌شود. از این رو اگر کیفیت سطح قطعه برای شما خیلی مهم نیست، بهتر است این مورد را به خدمات دهنده اطلاع دهید.

3- جنس فیلامنت

جنس فیلامنت از دیگر موارد اثر گذار بر قیمت خدمات چاپ سه بعدی است. به عنوان مثال چاپ متریال TPU به دلیل انعطاف‌پذیری آن و وجود مشکلات در فرایند چاپ، سبب افزایش مدت زمان ساخت و در نتیجه قیمت خدمات خواهد شد.

4- جزئیات قطعه

جزئیات قطعه نیز از دیگر موارد مهم در تعیین قیمت است. اگر قطعه ظریفی داشته باشید، ممکن است ضروری باشد که بخش‌هایی از آن با سرعت پایین چاپ شود. همچنین اگر قطعات به شکل صحیح طراحی نشده باشند یا نیاز به ساپورت‌گذاری در فرایند ساخت داشته باشند، هزینه خدمات آن‌ها افزایش خواهد یافت.

برای کسب اطلاع دقیق از قیمت‌ دستگاه‌های چاپگر سه بعدی به قسمت محصولات سایت sooba3d سر بزنید.

در اقیانوس پرینت سه بعدی انواع مختلفی از قیمت‌گذاری‌‌ها مشاهده‌ می‌شوند. در این قسمت با 2 نوع از شیوه قیمت‌گذاری برای طراحی مدل سه بعدی آشنا خواهیدشد:

1- قیمت مدل‌سازی پروژه محور

اولین نوع قیمت‌گذاری در دنیای مدل‌سازی، قیمت‌گذاری پروژه محور است. تعرفه‌ مدل‌سازی پروژه محور در مدل‌سازی سه بعدی بیشترین استفاده و کاربرد را دارد که در شرکت‌های مدل‌سازی مورد استفاده قرار‌می‌گیرد. در این روش شرکت خدمات دهنده با کسب اطلاع از طرح مورد نیاز شما، هزینه طراحی و مدت زمان آن را به شما اعلام می‌کند. حال تصمیم‌گیری در خصوص انجام این فرایند توسط شرکت با شماست.

2- قیمت مدل‌سازی ساعتی

دومین نوع قیمت‌گذاری در دنیای مدل‌سازی است که قیمت‌گذاری مدل‌سازی به روش ساعتی انجام می‌شود. تعرفه قیمت‌گذاری در این روش به این‌صورت است که با توجه به ساعت‌های صرف شده برای مدل‌سازی سه بعدی، مشتریان باید هزینه پرداخت کنند. این کار برای طراحان و مدل‌سازان حرفه‌ای صرفه اقتصادی ندارد زیرا این افراد به سرعت کارها را انجام می‌دهند و ساعت کمتری صرف می‌شود، بنابراین هزینه کمتری دریافت می‌کنند.

سخن پایانی

شرکت sooba3d بعنوان یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در حوزه ساخت افزایشی و ماشین‌آلات هوشمند در حال فعالیت است و با ارائه خدمات به مشتریان و علاقه‌مندان وهمچنین تولید و فروش دستگاه‌های پرینتر سه بعدی میان تمامی متخصصان این حوزه شناخته‌شده‌است. با پیشرفت علم در صنعت ساخت افزایشی و مرسوم‌شدن این تکنولوژی اگر علاقه به کار در این حوزه دارید، می‌توانید با متخصصان و مشاوران شرکت سوبا در ارتباط باشید و از راهنمایی آن‌ها بهره‌مند شوید.

همچنین سوبا برای شما مقالاتی در مورد پرینتر سه بعدی،فلامینت‌ها، کاربردهای فناوری پرینتر سه بعدی و … آماده‌کرده است توصیه می‌شود مطالعه بفرمایید و اطلاعت زیادی در حوزه این فناوری کسب کنید.

 

آخرین اخبار

1 نظر

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.