فرمت فایل برای پرینت سه بعدی

فرمت فایل برای پرینت سه بعدی

فرمت فایل برای پرینت سه بعدی از دیگر موضوعات مهمی است که مجموعه فعال سوبا برای شما آن‌ را در قالب مقاله‌ای توضیح خواهد داد. هنگام پرینت سه بعدی گرفتن از یک قطعه نیاز است شماتیک کلی آن را در نرم افزاری مناسب با فرمت‌هایی مناسب طراحی کنیم که بهترین فرمت‌های فایل پرینت سه بعدی STL, OBJ، 3MF هستند.

معرفی انواع فرمت‌ فایل برای پرینت سه بعدی

همانطور که در مقاله پرینت سه بعدی و پرینتر سه بعدی سایت سوبا خواندید دستگاه پرینتر سه بعدی قطعات را لایه به لایه به مرحله تولید می‌رساند. هنگامی‌که مدل‌سازی و ذخیره آن صورت گرفت مدل تولید شده باید برای انجام برش به نرم‌افزاری مناسب فرستاده شود منظور از برش مدل یعنی مدل واحد تبدیل به لایه‌ها و ورقه‌هایی نازک شده‌است. بعد از مرحله برش، مرحله تبدیل اسلایس‌ها به G-Code است. این کار عموما در نرم‌افزارهای اسلایسر انجام می‌شود و پرینترهای سه بعدی بر اساس آن ساخت قطعات را انجام می‌دهند.

فرمت فایل برای پرینت سه بعدی بسار اهمیت دارد زیرا اطلاعاتی که فایل حمل میکند را مشخص خواهد کرد، همچنین پارامترهایی چون هندسه و بافت مواد در تولید قطعات با روش پرینت سه بعدی بسیار مهم است. فرمت‌های مختلفی برای پرینت های سه بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

1- فرمت STL

فرمت فایل برای پرینت سه بعدی

فرمت فایل SLT اولین فرمت پرینت سه بعدی است که در سال 1987 توسط چاک هال معروف ابداع شد. جالب است بدانید با گذشت 3 دهه این فرمت قدیمی و منسوخ نشده‌است و به علت سازگاری بالایش با تمامی نرم‌افزارهای سه بعدی، CAD و سخت افزارها همچنان مورد استفاده قرار میگیرد و یکی از کاربردی‌ترین نوع فرمت فایل برا پرینت سه بعدی است.

ویژگی فرمت فایل SLT

از مهم‌ترین ویژگی‌های این فرمت این است که ذخیره‌سازی هندسه توسط فرآیند سطح سازی انجام می‌شود. در فرآیند سطح‌سازی هم پوشانی و ناصافی در سطح کار موجود نمی‌باشد. هرچه انحنای سطوح بیشتر باشد فرآیند سطح‌سازی بیشتر طول می‌کشد و حجم فایل به مراتب بیشتر خواهدشد. از دیگر ویژگی‌های این فرمت فایل خارق‌العاده این است که داده‌های هندسی را فقط ذخیر می‌کند. این ویژگی به خصوص در نمایش طرح‌های سه بعدی دارای اهمیت است. بنابراین اگر تنظیمات لازم اعمال شوند، با انتقال فایل مورد نظر به یک سیستم یا فضای دیگر، جزئیات و مشخصات هندسی مختلف نیز منتقل شده و می‌توانید نمایش مناسبی از قطعه داشته باشید.

مزایا فرمت فایل SLT

1- سازگاری مناسبی با اکثر نرم‌افزارها و سخت افرازها دارد.

2- میلیون‌ها مدل برای این قالب به علت کاربردی‌ترین فرمت فایل برای پرینت سه بعدی وجود دارد.

3- اطلاعات طراحی را منتقل نمی کند و گیرنده فایل نمی تواند به راحتی طرح شما را کپی و ویرایش کند.

معایب فرمت فایل SLT

1- ویژگی‌هایی چون رنگ بافت مواد به علت ذخیره‌سازی داده‌های هندسی حذف خواهدشد.

2- در راستای افزایش دقت فایل حجم فایل افزایش می‌یابد.

3- ممکن است سوراخ‌هایی روی سطح آشکار شود که باید رفع شوند که پروسه جلوگیری از تداخلات و ناصافی سطح زمان‌بر می‌شود.

فرمت فایل OBJ

از دیگر انوع فرمت فایل برای پرینت سه بعدی فرمت OBJ است که توسط WaveFront Technologies گسترش پیدا کرده‌است از نظر محبوبیت فرمت OBJ بعد از فرمت فایل SLT قرار دارد، اما برخلاف SLT علاوه بر ذخیره داده‌های هندسی بافت رنگ و ماده را به خوبی ذخیره کند. این فرمت به عنوان یک قالب تبادل کننده خنثی در زمینه طراحی گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گرفت که بعد از پیشرفت این فرمت، به عنوان فرمت فایل در صنعت پرینت سه بعدی مورد پذیرش قرار گرفته است.

ویزگی فرمت فایل OBJ

این فرمت قابلیت انتخاب نحوه کدگذاری هندسه را دارد یعنی علاوه بر کدگذاری 3 ضلعی، کد گذاری 4 یا چند ضلعی را به راحتی انجام می‌شود.

مزایا فرمت فایل OBJ

1- داده‌ را به صورت دقیق ذخیره می‌کند.

2- داده‌هایی چون رنگ هندسه و مواد ذخیره می‌شوند.

معایب فرمت فایل OBJ

1- به علت محبوبیت کمتر سازگاری کمتری هم با برنامه‌ها دارد.

2- ویرایش هنگام کار با این فرمت به علت سختی فرمت وقت‌گیر است.

3- داده‌های رنگ و بافت با فرمتی دیگر سیو می‌شوند.

نکات مهم در ارسال فایل سه بعدی

جهت ارسال فایل سه بعدی به دستگاه پرینتر سه بعدی باید به نکاتی توجه کرد تا محصول پرینت سه بعدی شده مورد نظرتان، انتظاراتتان را برآورده کرده باشد و دارای استاندارهای لازم باشد.

مقیاس طراحی باید در همه‌‌ی قسمت‌های فایل موردنظر یک اندازه باشد زیرا اگر یکپارچه نباشد قطعات تولید شده با مشکل ناصافی و عدم یکپارچگی رو به رو می‌شونند.

طبق نتایج حاصل شده از محصولات پرینت سه بعدی شده، فایل‌هایی که solid و توپر باشند قابلیت پرینت سه بعدی خوبی دارند. لازم بذکر است که بگوییم در فناوری شگفت انگیز پرینتر سه بعدیFDM محدودیت‌هایی در اندازه و حجم ابعاد طرح مورد نظر وجود دارد.

تمامی‌مدل‌ها نباید به صورت سطوح بدون ضخامت و دیواره‌های با ضخامت صفر طراحی شوند زیرا در این صورت امکان پرینت سه بعدی توسط دستگاه پرینتر سه بعدی وجود نخواهد داشت. لازم است قطعات دارای جداره‌هایی تو پر و با حج مشخص در نظر گرفته شوند. مثلا اگر در حال طراحی یک ساختمان هستید، دیواره‌های ساختمان نباید صرفا جنبه نمایش داشته باشند. بلکه لازم است ضخامتی مشخص داشته باشند تا متناسب با آن ضخامت در پرینت سه بعدی ماده تزریق شود.

تمامی مدل‌هایی که زاویه‌آن‌ها کمتر از 45 درجه نسبت به صفحه اصلی پرینتر سه بعدی باشند لازم است که ساپورت گذاری یا همان پشتیبانی روی آن‌ها صورت بگیرد. متاسفانه ساپورت‌ها موجب افزایش زمان تولید و کاهش کیفیت سطح خواهد شد. رعایت این نکته به افزایش کیفیت و صرفهجویی در هزینه‌های شما کمک می‌کند.

هنگام طراحی سه بعدی توصیه‌ می‌شود تمامی ضخامت‌ها بالاتر از یک میلیمتر باشند زیرا در غیر اینصورت امکان پرینت سه بعدی سخت شده و دارای کیفیت مطلوبی نخواهند بود.

سخن پایانی

با خواندن این مقاله با انواع فرمت فایل برای پرینت سه بعدی و نکات مهم در مورد فرمت فایل ارسال شده آشنا شدید و دریافتید فرمت فایل برای پرینت سه بعدی و نحوه استفاده از آن بسیار موضوع مهمی است. بنابراین سعی کنید با دانش کامل مناسب‌ترین فرمت فایل برای پرینت سه بعدی را انتخاب و استفاده کنید.

آخرین اخبار

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.