پرینت سه بعدی ماکت

پرینت سه بعدی ماکت

پرینت سه بعدی ماکت از دیگر فواید شگفت انگیز پرینتر سه بعدی است. با پیشرفت علم در صنعت پرینتر سه بعدی، صنایع مختلفی تحت تاثیر پرینت سه بعدی قرار گرفتند و صنعت ماکت‌سازی و معماری هم از این موضوع مستثنی نبوده و پرینت سه بعدی جایگاه محکمی در میان طراحان پیدا کرده‌است بطوری که شرکت‌های معماری سود بالای خود را مدیون فواید پرینت سه بعدی، همانند سرعت بالا و هزینه پایین هستند.

مراحل ساخت ماکت

طراحی و استاندارسازی مدل

برای ساخت ماکت به روش پرینت سه بعدی باید 3 مرحله را بطور دقیق طی کرد که در قسمت ذیل برای شما عزیزان و علاقه‌مندان به صنعت پرینت سه بعدی این سه مرحله شرح داده‌شده‌است.

1- طراحی مدل سه بعدی: اولین مرحله از پرینت سه بعدی ماکت طراحی سه بعدی ماکت است بطوری که باید طرح دلخواه در نرم افزار طراحی سه بعدی تازه سازی شود. در حال حاضر معماران و طراحان می‌توانند با نرم افزارهای طراحی، چون اتوکد، راینو و نرم افزارهای مدل سازی (BIM) همانند MicroStation  کار کنند و طرح بزنند.

2- ارسال فایل به پرینتر و پرینت سه بعدی مدل: در این مرحله باید فایل را با فرمت SLT یا OBJ آماده کنید و مدل را توسط این فایل و دستگاه پرینتر سه بعدی پرینت کنید.

3- پرداخت‌کاری: مرحله آخر از پرینت سه بعدی ماکت، پولیش و پرداخت‌کاری است زیرا مدل‌های پرینت شده را به عنوان ماکت نهایی نمی‌شود استفاده کرد و باید مراحلی مثل سنباده‌زنی، رنگ آمیزی و … بر روی آن انجام شود آخرین مرحله از پرینت سه بعدی ماکت یعنی پولیش و پرداخت‌کاری موجب صاف و یکدست شدن ماکت و مخصول نهایی شود.

نرم افزار مدل سازی سه بعدی

امروزه تمامی معماران مطلع هستند که قبل از چاپ باید ابتدا نقشه‌های دوبعدی و طرح‌های دلخواه توسط نرم افزارهای سه بعدی بصورت دیجیتالی تازه سازی شوند.

مزایای پرینت سه بعدی ماکت

نمونه‌‌ای از ماکت پرینت سه بعدی شده

1- صرفه اقتصادی: امروزه با بالا رفتن هزینه‌های ساخت ماکت و حوزه معماری طراحان و معماران به دنبال روشی هستند که هم از نظر اقتصادی صرفه داشته باشد و هم کیفیت در کارشان حفظ شود. پرینت سه بعدی این قابلیت را به همراه داشته بطوری که معماران و طراحان می‌توانند مدل‌های خود را با قیمت بسیار پایین به مدل واقعی پرینت شده تبدیل کنند.

2- کاهش زمان: زمان در هرکاری حرف اول را میزند زیرا در صنایع تولید گوناگون کاهش زمان منجر به تولید بیشتر و کاهش هزینه ها خواهد شد بنابراین روش پرینت سه بعدی در تمامی صنایع همچون ماکت سازی زمان را به حداقل میرساند.

3- بروزرسانی سریع: زمانی که پرینت سه بعدی ماکت پایان یافت ممکن است ایده و خلاقیت جدیدی به ذهنتان برسد یا مشتری نظرش را در وسط پرینت تغییر دهد پرینت سه بعدی این قابلیت را دارد به آسانی مدل سه بعدی خود را تغییر دهد و دوباره پرینت سه بعدی انجام دهد.

انواع پرینت سه بعدی معماری

برای پرینت سه بعدی ماکت فناوری‌های پرینتر سه بعدی وجود دارد که متناسب با بودجه و آشنایی با دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می گیرنند که دو مورد از مرسوم‌ترین آن‌ها در قسمت ذیل آورده‌شده‌است:

فناوری FDM

فناوری FDM به علت نقرون به صرفه بودن و قابلیت تعویض فلامینت ها در ساخت ماکت و معماری بسیار پر کاربرد هستند. این فناوری دارای دو اکستروژن است که فلامینت ها را توسط دونازل تزریق می‌کنند و بعد از پرینت سه بعدی ماکت، عملیات پرداخت کاری انجام می‌شود و ماکت به مرحله استفاده می‌رسد.

فناوری استریولیتوگرافی

پرینتر سه بعدی رزینی یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های پرینتر سه بعدی است که توسط یک پلیمر رزین مایع و لیزر UV کار می‌کند. با این فناوری میتوانید ماکت هایی با کیفیت و بادوام را بسازید.

سخن پایانی

با پیشرفت در صنعت پرینت و پرینت سه بعدی روزانه دریچه‌های روشنی به روی خلاقان و طراحان باز می‌شوند. همانطور که می‌دانید در گذشته ساخت و تولید ماکت به روش سنتی تنها مقدور بوده‌است اما با روی کار آمدن فناوری پرینت سه بعدی و کشف شدن قابلیت‌های گوناگون آن ماکت، خانه،مجسمه و تندیس‌هایی با کیفیت را با روش پرینت سه بعدی می‌توان ساخت. اگر علاقه به کار در صنعت پرینتر سه بعدی هستید میتوانید با مشاوران مجموعه سوبا که یکی از فعال ترین شرکت ها در حوزه پرینت سه بعدی هست در ارتباط باشید و برای خرید دستگاه های پرینتر سه بعدی به قسمت خدمات سایت سوبا سربزنید.

آخرین اخبار

1 نظر

  • چقدر جالبه…
    روز ب روز با امکانات جدیدی از پرینتر سه بعدی آشنا میشم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.